Sorulara Dön
Fizik & Kuantum

Evrenin oluşumu ile ilgili teori ve kanıtlar nedir?

537 görüntülenme
Teşekkür
Hatırla
Takip

Çok geniş kapsamlı ve çok uzun bir cevap gerektiren soru sormuşsunuz. Yani onlarca sayfa sürecek bir cevap versek yine de özet geçmiş oluruz. Ama madem sordunuz, mümkün olan en kısa cevabı size vermeye çalışayım.

Evrenin, büyük patlama dediğimiz bir başlangıç ile oluştuğunu düşünüyoruz. Bizi bu fikre iten sebep evrenin genişliyor olması. Madem evren bugün genişliyor bu ilerlemeyi geri döndürecek olursak evrenin tek bir noktadan başlamış olması gerekir. Bu basit kanıt bile büyük patlamayı gerekli kılıyor.

Bu ana fikrin üzerine bugüne kadar sayısız deney, gözlem yapıldı ve elde edilen tüm veriler evrenin büyük patlama ile ortaya çıktığı hipotezini destekledi. Artık bilim dünyasında bu konuda bir şüphe yok.

Peki büyük patlama nasıl oluştu? O konuda henüz elimizde bir kuram oluşturabilecek veriler yok çünkü büyük patlama anındaki fiziksel şartlar, öncesinden sonrasına bilgi aktarımını olanaksız kılıyor. Olağanüstü şartlarda atomun hatta çekirdeğin hatta protonların bile var olamadığı, daha alt yapılar halinde bulunduğu bir ortamda herhangi bir bilginin korunması olanaksız olduğundan öncesini bilemiyoruz.

Ancak yine de hipotezler üretilmiyor değil. Bunların en güçlüsü şu ki evren tamamen "kendi kendine" oluşmuş olabilir. Birçok kişi bu "kendiliğinden" ifadesini yadırgıyor. Ancak bunun nedeni, burada kastedilen şeyi anlamamaları. Buradaki kasıt ve işaret edilen gerçek şu: Evreni oluşturan tüm eksi ve artı yüklü enerjiyi topladığımızda sonuç "SIFIR". Bunu şöyle açıklayabiliriz: Bir insan nasıl bir makine yaparken enerji, emek, hammadde kullanıyorsa, bunları biçimlendirerek ortaya çıkardığı sistemi, dışarıdan bir şeyler vererek oluşturuyorsa evrende böyle bir şey söz konusu değil. Evren tamamen kapalı bir yapı. Dışarıdan bir müdahale, katkı, eklenmiş bir enerji içermiyor. Yani gücümüz yetse evreni, artı ve eksi yüklü enerjileri birbirine yok ettirerek yok edebiliriz. Nasıl karmakarışık bir denklemde, eşitsizliğin iki tarafındaki artı ve eksi değerdeki sayıları çize çize götürüyor isek evrene bu işlemi uygulasak denklem tamamen sıfıra ulaşıyor, yok oluyor. O nedenle evrenin dışından bir etki ile oluşmadığı fikri oldukça güçlü. Ama bunun ötesinde bir fikir yürütme için elimizde yeterli veri yok.

496 görüntülenme