Higgs Bozonu Evrenin Oluşumu Hakkında da Bilgi Verebilir!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

RIKEN-BNL Araştırma Merkezinden Fedor Bezrukov ve Lausanne’da bulunan İsviçre Federal Teknoloji Enstitüsü’nden Mikhail Shaposhnikov, kütlenin kökeni olduğu teyit edilen Higgs bozonunun ayrıca evrenin Büyük Patlama'dan sonraki şişme ve şekillenmesinden de sorumlu olabileceği iddia ediyor. Bezrukov’a göre şu anda içinde yaşadığımız dünya ile evrenin oluşumu arasındaki ilginç bağlantılar parçacık hızlandırıcılar sayesinde keşfediliyor.

Evren, Büyük Patlama olarak adlandırılan çok büyük bir patlamayla meydana geldi, ve o andan beri sürekli genişliyor. Bu genişleme şeklinin düz olması ve bükülmemiş olması gibi durumlarda dengelidir ve bu denge sadece madde özkütlelerinin çok özel bir şekilde dağılmasıyla geçerli olur.

Higgs bozonu ile diğer kütlesel temel parçacıklar arasındaki bağlantı kütleyi oluşturuyor. Ancak evrenin ilk dakikasından itibaren, Higgs alanı ile çekim arasındaki bağ evrenin genişlemesini hızlandırdı ki bu bağlantı için önemli değişken Higgs bozonu kütlesidir. CERN (Avrupa Nükleer Araştırma Örgütü - Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire)’de, Büyük Hadron Çarpıştırıcısı’yla yapılan deneyler Higgs bozonu kütlesinin evrenin iki ayrı tip evrene (bilinen sabit evrene ve buna alternatif değişken evrene) ayrılmasındaki kritik değerle olan yakın bağını gösterdi.

Bezrukov ve Shaposhnikov, Higgs bozonunun kozmik genişlemenin kritik sınırları çevresindeki oranlarının etkilerini inceledi. Teorik çıkarımların ışığında, Higgs bozonu kütlesi kritik değerlere ulaştığında, Big Bang’den kaynaklı çekim dalgalarının kuvvetlendiği bulundu. Big Bang’in çok sayıda, uzay-zamanda hareket edermiş gibi hareket eden çekimsel dalga oluşturduğu ve bu dalgaların Higgs’in kritik değerlere ulaştığında sayıca arttığı düşünülüyor.

Deneysel olarak, Higgs bozonu etkisi, fizikçilerin yakın zamanda BICEP2 teleskoplarından edinilen güney kutbu çevresinde görülen ve anlaşılamayan çekimsel dalgaların ilk belirtileri  konusunda çözüm olarak gösterilebilir.

Ancak BICEP2 sonuçları anlaşılırlıktan uzak olmakla birlikte son derece zayıf sinyalleri olan çekimsel dalgaların bu yöntemle saptanıp saptanamayacağı konusunda da tartışmalar devam ediyor. Kritik seviyeye yakın seviyedeki kütleli Higgs’in etkisi de tartışmanın devamına eklenebilir. Bezrukov ise bu konuda “Kritik değerlere yakın olan Higgs kütleleri BICEP2 sonuçlarını açıklayabilir” diyor.

Görsel: BICEP2 Collaboration (arkaplan); 2014 Fedor Bezrukov, RIKEN–BNL Research Center (sağdaki)

Kaynak: Bu yazı Phys.org sitesinden çevrilmiştir. İçeriğin dayandığı makaleye Physics Letters B  dergisinden ulaşılabilir.

Bakteri Enjeksiyonunun Tümörleri Küçültebildiği Tespit Edildi!

Avrupa'nın Semenderlerinin Başı Gizemli Mantarla Dertte!

Sertan