Gece Modu

Bu yazı, Phys.org isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

RIKEN-BNL Araştırma Merkezinden Fedor Bezrukov ve Lausanne’da bulunan İsviçre Federal Teknoloji Enstitüsü’nden Mikhail Shaposhnikov, kütlenin kökeni olduğu teyit edilen Higgs bozonunun ayrıca evrenin Büyük Patlama'dan sonraki şişme ve şekillenmesinden de sorumlu olabileceği iddia ediyor. Bezrukov’a göre şu anda içinde yaşadığımız dünya ile evrenin oluşumu arasındaki ilginç bağlantılar parçacık hızlandırıcılar sayesinde keşfediliyor.

Evren, Büyük Patlama olarak adlandırılan çok büyük bir patlamayla meydana geldi, ve o andan beri sürekli genişliyor. Bu genişleme şeklinin düz olması ve bükülmemiş olması gibi durumlarda dengelidir ve bu denge sadece madde özkütlelerinin çok özel bir şekilde dağılmasıyla geçerli olur.

Higgs bozonu ile diğer kütlesel temel parçacıklar arasındaki bağlantı kütleyi oluşturuyor. Ancak evrenin ilk dakikasından itibaren, Higgs alanı ile çekim arasındaki bağ evrenin genişlemesini hızlandırdı ki bu bağlantı için önemli değişken Higgs bozonu kütlesidir. CERN (Avrupa Nükleer Araştırma Örgütü - Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire)’de, Büyük Hadron Çarpıştırıcısı’yla yapılan deneyler Higgs bozonu kütlesinin evrenin iki ayrı tip evrene (bilinen sabit evrene ve buna alternatif değişken evrene) ayrılmasındaki kritik değerle olan yakın bağını gösterdi.

Bezrukov ve Shaposhnikov, Higgs bozonunun kozmik genişlemenin kritik sınırları çevresindeki oranlarının etkilerini inceledi. Teorik çıkarımların ışığında, Higgs bozonu kütlesi kritik değerlere ulaştığında, Big Bang’den kaynaklı çekim dalgalarının kuvvetlendiği bulundu. Big Bang’in çok sayıda, uzay-zamanda hareket edermiş gibi hareket eden çekimsel dalga oluşturduğu ve bu dalgaların Higgs’in kritik değerlere ulaştığında sayıca arttığı düşünülüyor.

Deneysel olarak, Higgs bozonu etkisi, fizikçilerin yakın zamanda BICEP2 teleskoplarından edinilen güney kutbu çevresinde görülen ve anlaşılamayan çekimsel dalgaların ilk belirtileri konusunda çözüm olarak gösterilebilir.

Ancak BICEP2 sonuçları anlaşılırlıktan uzak olmakla birlikte son derece zayıf sinyalleri olan çekimsel dalgaların bu yöntemle saptanıp saptanamayacağı konusunda da tartışmalar devam ediyor. Kritik seviyeye yakın seviyedeki kütleli Higgs’in etkisi de tartışmanın devamına eklenebilir. Bezrukov ise bu konuda “Kritik değerlere yakın olan Higgs kütleleri BICEP2 sonuçlarını açıklayabilir” diyor.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 14/12/2019 12:15:09 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2568

“İşte burada duruyor: Atomların oluşturduğu bir bilinç, meraklı bir madde... Denizin kenarında duruyor ve düşünüyor: Ben... Atomların evreni, evren içerisinde bir atomdan ibaretim!”