Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evren'in büyük ölçüde büyük patlama ile başladığını biliyoruz; fakat nasıl bitecek konusunda bir kesinlik yok? Evren nasıl ve neden bitecek?

Örneğin büyük çöküş, büyük yırtılma, büyük donma, vs. Hangisi daha geçerli?

Bunu söylemek çok zor çünkü elimizdeki pozitif bilgi ve gözlemler bundan 100 yıl sonra veya 10 bin yıl sonra değişebilir.

Evrenin sonu ile ilgili en önemli anahtar karanlık enerjidir ve şu andaki gözlem ve verilere dayanarak Büyük Çöküş, Büyük Değişim / Vakum ve Büyük Parçalanma gibi evrenin sonuna ait bazı teoriler rafa kaldırılmış durumdadır. Tamamen çürütemiyoruz çünkü şu anda evrenin hızla genişlediğini gözlemliyoruz. Bu da Büyük Çöküşü imkansız kılıyor ama hızlanma yavaşlar ve durursa, o zaman mümkün olabilir.

Günümüzdeki gözlemler ve araştırmalar; evrenin hızlanarak genişlediğini, evren genişledikçe karanlık enerji yoğunluğunun sabit kaldığını göstermektedir. Yani evren genişledikçe, karanlık enerji ortaya çıkar ve yoğunluğu hep sabit kalır. Bu bilgiler bizi büyük saçılma vasıtası ile büyük donma yani ısıl ölüme götürüyor.

Evrenimiz ivmelenerek genişlemeye devam ediyor, bir süre sonra o kadar genişlemiş olacak ki, yıldızlar sönmüş, galaksiler ölmüş, parçacıklar bile bozunmuş olacak. Genişlemenin etkisi ile ortaya çıkan son enerji miktarı da kaybolup, hiç bir ısı kaynağı kalmadığında, evren mutlak sıfıra yaklaşacak. Tabi ki bunların, şu andaki gözlemlerimize dayanarak çıkarttığımız sonuçlar olduğu unutulmamalı.

Puan Ver

“Bilim ve sanat, itibar görmediği toplumları terk eder.”
İbn-i Sina