Puan Ver
Puan Ver

Evrende bilgi kaybolur mu?

Eğer bilgi kayboluyorsa nasıl kayboluyor? Kaybolmuyorsa,bilincimizi oluşturan bilgi asla yok olmayıp, uzay zamanda bir şekilde sonsuza dek var olacak diyebilir miyiz?

Biraz zor ve karışık bir konu fakat anlatmaya çalışacağım. Bu konu bugün fizikte üzerinde çalışılan en önemli konulardan.

Evrende bilginin korunduğuna dair güçlü kanıtlarımız vardır.

Kuantum mekaniğine göre, izole sistemlerin bilgi içeriği zamanla değişmiyor. Bununla birlikte, entropinin alt katsayısı, bir kompozit sistemin tek parçalarına ve bunların korelasyonlarına baktığımızda fazla miktarda bilgiyi tanımlamaktadır. Ayrıca, çeşitli bölümlerden gelen entropik katkılar arasındaki denge üniter dönüşümler altında korunmamaktadır.

Temel kuantum mekaniği kavramı üzerine düşününce, böyle bir resimde önemli bir terimin gözden kaçırıldığını görüyoruz: saf hallerin tutarlılığında kodlanan içsel kuantum bilgisi. Bu boşluğu doldurmak için "eksik" bilgiyi hesaba katmak ve korumasını yeniden kurmak için gerekli olan tutarlı entropi dediğimiz bir miktar tanımlamamız isteniyor. İlginçtir, Tutarlı entropinin, gelecekte kuantum durumları tarafından iletilen bilgilere eşit olduğu bulunmuştur.

Karadelikler üzerine olan çift oluşumu teorileri hep bilginin korunması temeline dayanır. Bir planck karelik bir karadelik yüzeyine 1 bit lik bilgi düşmektedir. Yani karadeliğe düşen bir maddenin bilgisi bizim evrenimizde kalmakta. Maddenin kendisi ise karadelik içine düşmektedir.

Bu karadelik bilgi paradoksu olarak adlandırılır. Kuantum kuramında iki ana ilke vardır :

Kuantum determinizmi , mevcut bir dalga fonksiyonu göz önüne alındığında, gelecekteki değişikliklerin evrim operatörü tarafından benzersiz bir şekilde belirlendiği anlamına gelir.

Tersinirlik , evrim operatörünün bir tersine sahip olduğu anlamına gelir; bu, geçmiş dalga fonksiyonlarının benzer şekilde benzersiz olduğu anlamına gelir.

İkisinin kombinasyonu, bilgilerin her zaman korunması gerektiği anlamına gelir.

1970'lerin ortalarından itibaren Stephen Hawking ve Jacob Bekenstein , genel görelilik ve kuantum alan teorisine dayanarak, sadece bilgi korumayla tutarsız görünmeyen, ancak bilgi kaybını hesaba katmadığı ve bunun için hiçbir neden olmadığını belirten teorik argümanlar ortaya koymuşlardır. Spesifik olarak, Hawking'in hesaplamaları, Hawking radyasyonu yoluyla kara delik buharlaşmasının bilgileri korumadığını göstermiştir. Bugün, birçok fizikçi holografik ilkenin (özellikle AdS / CFT dualitesinin ) Hawking'in sonucunun yanlış olduğunu ve aslında bilgilerin korunduğunu gösterdiğine inanıyor. 2004 yılında Hawking, kara delik buharlaşmasının aslında bilgiyi koruduğu konusunda görüşünü değiştirdi.

Bugün Leonard Susskind gibi ünlü fizikçiler dahil bilginin korunduğuna inanmaktalar. Bu konu holografik evren teorisini oldukça güçlendirmekte ve bu nedenle bu fikri savunan bilim adamları evrenin holografik ve zamanın bir yanılsama olduğu konusunda ortak düşünceye sahiplerdir.

Bilinç konusunda benzer çalışmalar çok yok fakat bilince ait bilginin korunduğunu düşünen bilim adamları da mevcut.

1. theoccasionalinformationist.com Bilgi korunabilir mi ve bu neden önemli ?

“Fizikçiler pazartesi, çarşamba ve cumaları dalga teorisini; salı, perşembe ve cumartesileri parçacık teorisini kullanırlar.”
William Henry Bragg