Evrim Ağacı Soru & Cevap

Evren nasıl genişler?

Yani evren küp şeklinde her bir yana mı yoksa, kare şeklinde 4 bir yana mı? Yoksa başka türlü mu? Ve bir soru daha evrenin şekli nedir aşağıya bıraktığım görsel deki gibi mi?

evren nasıl genişler?

Evren'in nihai şekli, Evren'in yoğunluğu ile yakından ilişkilidir. Eğer ki karanlık madde ve karanlık enerji de dahil olmak üzere Evren'deki tüm madde ve enerjinin toplamı, Evren'deki enerjinin dışa doğru yayılma konsantrasyonunun içe doğru olan kütleçekim kuvvetini dengeleme miktarına birebir eşitse, uzay da her yöne doğru düz bir şekilde uzayacaktır.

Evren'in doğumuna yönelik en güçlü teorilerden biri olan Kozmik Enflasyon Teorisi, eğer ki umulduğu gibi doğruysa, erken dönemde düz bir Evren modeli öngörmektedir.

Evren pozitif eğriye sahiptir, bir küre gibi.

Evren negatif eğriye sahiptir, bir at eyeri gibi.

Evren düzdür, bir kâğıt gibi.

Geometrinin yapısı evrenin şekline bağlıdır. Mesela pozitif eğriliğe sahip bir evrende üçgenin iç açıları toplamı 180 dereceden büyüktür. Negatif eğriliğe sahip bir evrende üçgenin iç açıları toplamı 180 dereceden küçüktür, düz bir evrende ise üçgenin iç açıları 180 derecedir.Büyük Patlama'dan sonraki saniyenin 10−32'si olan şişme çağında, evren aniden genişledi ve hacmi en az 1078 kat arttı (üç boyutun her birinde mesafenin en az 1026 kat genişlemesi) , 1 nanometre (10−9 m, bir DNA molekülünün yaklaşık yarısı genişliğinde) bir nesneyi yaklaşık 10.6 ışık yılı (yaklaşık 1017 m veya 62 trilyon mil) uzunluğa genişletmeye eşdeğerdir. Bundan sonra, uzayda çok daha yavaş ve kademeli bir genişleme devam etti, Büyük Patlamadan yaklaşık 9,8 milyar yıl sonra (4 milyar yıl önce) yavaş yavaş daha hızlı genişlemeye başladı ve hala da öyle.

Uzayın metrik genişlemesi, günlük hayatta görülen açılımlardan ve patlamalardan tamamen farklı bir türdür. Aynı zamanda, evrenin sadece bir kısmına uygulanan veya onun "dışından" gözlemlenebilen bir fenomenden ziyade, bir bütün olarak evrenin bir özelliği gibi görünüyor.

Bizim dışımızdaki galaksiler bizden uzaklaşıyor ve en uzaktaki galaksiler en hızlı hareket ediyor. Bu, hangi galakside olursanız olun, diğer tüm galaksilerin sizden uzaklaştığı anlamına gelir.

Ancak galaksiler uzayda hareket etmiyorlar, uzayda hareket ediyorlar çünkü uzay da hareket ediyor. Başka bir deyişle, evrenin merkezi yoktur; her şey diğer her şeyden uzaklaşıyor. Her milyon ışık yılında bir galaksi içeren bir uzay ızgarası hayal ederseniz, yeterince zaman geçtikten sonra bu ızgara genişler, böylece galaksiler her iki milyon ışık yılında bir yayılır ve bu böyle devam eder, muhtemelen sonsuzluğa.

Puan Ver

“Kütüphaneme girdiğimde, nasıl olup da oradan çıkabildiğimi bir türlü anlayamıyorum.”
Marie de Sevigne