Sorulara Dön

Evren ışık hızından hızlı genişlemiyor veya genişlemesi durduysa evrenin sonuna ulaşan fotonun ne yapması beklenir?

Evrenin bir sonu varsa ve ışık buraya ulaşabilirse nasıl davranmasını bekleriz?
Hayrettin Enes Karalı

Enerjinin korunumunu düşünerekten yorum yapabiliriz bu soruya.

Evrenin içinde ki bir enerji ,evrenden dışarı çıkamaz çünkü o enerji evrenin kendisinden ortaya çıkmıştır ve hiç bir enerji kaybolamaz enerji ya devam etmek zorundadır ya da dönüşmek zorundadır.

Bundan 3 olasılık çıkıyor;

1. Evrenin genişleme hızı ve ışık çok güzel bir örüntü de işler ve evrenin genişleme hızı ışıktan hızlıdır ama diyelim ki senin dediğin gibi genişleme durdu ve ışık evrenin sonuna ulaştı enerjiyi korumamız gerektiği için ya oraya gelene kadar farklı bir enerjiye dönüşücek ya da kendi içinde yok olucak, eğer normal aynı şekilde gelirse muhtemelen evrenin sonunda ışık hızı kütleye çevirilir,enerji ve kütle aynı şeydir kütleye dönüştükten sonra orada öylece durur.

Tüm Reklamları Kapat

2.Farklı bir evrene geçme ihtimali de vardır.Biliyoruz ve inanıyoruz ki çoklu evrenler diye bir kavram var başka bir evrene ulaşması muhtemeldir.

3.Oraya gidene kadar bir karadelikle karşı karşıya gelip başka bir boyuta geçebilir.

böyle bir olaya evren izin vermez bizim bilmediğimiz gerçek ve kesin olan yasaların buna izin verebileceğini düşünmüyorum yolda önünden bir meteor bile geçse her şey değişir ki Uzaydan bahsediyoruz mutlaka bir şeyle karşılaşır.

Şahin Tutuş
Elektronik teknisyeni

Bunu anlamak için öncelikle "foton ya da ışık nedir?" sorusunu incelememiz gerekli. Eğer bir atomu enerjilendirirseniz elektronları bir üst seviyeye çıkacaktır. Bu noktada dışarıya foton denilen kütlesiz parçacıklardan atacaktır. Eğer çok enerjilendirirseniz çok parçacık çıkar. Örneğin uçlarında 220 volt olan bir kabloyu kısa devre ederseniz bir patlama ve ışık görürsünüz. Bunun sebebi kablonun üzerinden geçen yoğun elektron akışının aşırı fazla olmasıdır. Kimi zaman da bunu kontrollü bir şekilde daha yavaş yaparsınız. Bu da sarı ampüllerdir. Kısa devre edilen kablo nükleer bomba ise, sarı ampüller nükleer reaktörlerdir. (Elektrik üretilen reaktörler)

Foton ya da ışık dediğimiz kütlesiz parçacıklar atomlardan kopardıkları bu enerji ile yolculuklarına başlarlar. Bu sefer örneğimiz bir yıldızdan çıkan ışık olsun. Yıldızlardan çıkan ışığın sebebi ise çoğunlukla yıldızın hidrojene yaptığı baskıdan dolayı helyuma dönüşürken dışarı çıkan enerji miktarıdır. Elektromanyetik spektrumdan biliyoruz ki her ışığın enerjisi yani dalgaboyu farklıdır. Dalgaboyu ne kadar kısa ise o kadar yüksek enerjiye sahiptir. Örneğin gamma ışını, kızılötesi ışıktan kat kat fazla bir ışıktır. Bu ne demek? Bu aslında ışığımızın ne kadar uzağa gidebileceği demektir. Teoride ışık uzayda sonsuza kadar gider deriz. Çünkü önünde bir engel yoktur. Ama pratikte durum öyle değildir. Işık uzayda ilerledikçe daha uzun dalga boylarına geçer, yani enerjisi düşer. Örneğin james webb uzay teleskobu ilk oluşan galaksilerden gelen o iyice zayıflamış kızılötesi ışıkları toplamaya çalışır. Oysaki o ışıklar, kaynağından ilk çıktığında sözgelimi gamma gibi çok kuvvetli ışınlardı.

Tüm Reklamları Kapat

Enerji evrenin para birimidir. Bir iş yapmak istiyorsan parasını ödeyeceksin. Işıklar da aslında ilerlerken ufak ufak enerjilerini kaybederler. Peki bu kaybedilen enerji ne oluyor? Kaybedilen enerji bizim Türk paramızla 1 kuruş gibi artık toplayıp kullanmanın manasız olduğu çok küçük enerji paketçiklerine bölünür. Bunu şöyle bir anolojiyle de açıklayabiliriz. İstanbul'un senelerdir susuz kalacağı haberleri yapılır. Bazen kar yağınca "ya bu karları toplayıp baraja döksek ya" diye düşünebiliriz. Ama kamyon kamyon kar toplayıp elde edeceğimiz su miktarı çok çok az olacağı için attığımız taş ürküttüğümüz kuşa değmez kabaca.

İşte evrenin sonu dediğimiz yere gelince ışıklar ya da fotonlar da o kadar küçük enerji paketciklerine bölünür ki onu toplamak ya da ölçmek manasız hale gelir. Hatta kuantum ölçeğinde bakarsak dalga formundaki enerji o dalga özelliğini yitirir. Örneğin sinüsoidal dalgayı düşün. Işığın bir üst ve bir alt yarım çember şeklinde bir periyodu bile oluşturamadığında artık ışıktan söz etmek de manasızlaşır.

Sonuç olarak uzayın sonu dediğimiz şey artık herhangi bir parçacık, enerjinin herhangi bir formu ya da higgs bozonu gibi kütlelenmeye neden olacak bir alanın dahi bulunmadığı hiçlik şeklidir. Çağrı beyin hiçlikle ilgili videosunu da izlemeni tavsiye ederim.

Esat Kudret
Akıl yürütmeyi öğrenmeye çalışan bir öğretmenim.

Foton dahil, evrenimizdeki her şey evrenimizin ta kendisidir.

Evrenimiz, içindeki her şey ile kaynaşmış bir bütün. Evrenin içindeki her şey evrenin kendisidir. Ya da tam tersi; evren içindekilerle evrendir, foton dahil…

Tüm Reklamları Kapat

Hızlı giden bir tren ani bir şekilde durduğunda nasıl ki onu o yapan aksamların bütünü, trenin kendisine ne oluyorsa, onlara da aynı şey oluyorsa; Evren, ışık hızında genişlemeyi bıraktığı an ve ya durdurduğu an, onu var eden her şey de yeni duruma uyum sağlayacaktır.

Ola ki sağlamadı: Bildiğimiz Evrenin (iç enerjisini ve dolayısıyla bütünlüğünü koruyamayacağından) nispeten daha hızlı “ölümü” beklenir. Foton'un da...

Sorulara Dön
Evrendeki Gizli Üst Boyutlar Nerede?
Kediniz Sizi Nasıl Seks Makinasına Çeviriyor?
Interstellar'daki Karadelik, Neden Gerçeğine Benzemiyor?
İlk Defa Ne Zaman Giysi Giydik?