Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Düşünce evrimleşir mi?

Insandaki düşünme sizce evrimleşti mi? Evrimleşiyor mu hala?

Teşekkür
Hatırla (1)
Takip

Düşünme evrimleşir. Düşünce ise düşünme eyleminin sonucu elde edilen üründür. O yüzden düşünce sabittir diyebiliriz, düşünceler zaman içerisinde ve kişiden kişiye değişebilir ama evrimleşen düşünmedir.

Bir birey olarak insanın ve topyekün insanlığın düşünme evrelerini sosyal antropoloji ve cognitive bilimler ortaya koyuyor. Buna göre;

Aşağı yukarı homo sapiens'e doğru evrimleşme ile insanların kendini hayvandan ayırmaya başladığı 12.000 yıl öncesi arasındaki dönem hayvansal düşünme.

Daha sonra animizim olarak ifade edilen büyülere, simgelere dayalı düşünme.

Animizimi takip eden mitolojik düşünme.

Yazının icadıyla birlikte somut düşünme.

Antik Yunan'da ortaya çıkan, sınırlı bir çevrede öğretilerek ilerleyen felsefi düşünme.

Soyut düşünebilme yetisinin gelişmesiyle dinsel düşünme.

18. yy Aydınlanması ile kitleselleşen bilimsel düşünme.

Günümüzde çağdaş düşünme yani bilimsel, hipotetik düşünebilme kabiliyeti şeklinde ilerliyor.

Işin ilginci bu kültürel evrim bireylere de aktarılmış. Bunu temellendirenlerden Piaget Teoremi de çocukların da aynı bu evrelerden geçtiğini gösteriyor.

Yani 0-2 yaş hayvansal düşünme; 2-5 yaş büyüsel düşünme; 5-7 yaş mitolojik düşünme; 8-10 yaş somut düşünme; 10-18 yaş soyut düşünme; yetişkinlikte birlikte eğitim durumunuza göre dinsel, bilimsel, çağdaş düşünme şeklinde ilerliyor.

Düşünce evrimleşir mi sorusuyla kastettiğiniz kültürel evrim ise sorunuzun yanıtı evettir . Bu konuda Richard Dawkins'in MEM kuramını okumanızı tavsiye ederim . ( sitemizde konuyla ilgili olarak aşağıda url bilgisini paylatığım makaleyi inceleyebilirsiniz.)

MEM kuramına göre herhangi bir konuda din,dil. moda ,düşünce akımı, davranış biçimi aynı biyolojik evrimde olduğu gibi küçük mutasyonlarla ve uyum mekanizmalarıyla evrimleşebilir. Örneğin gelinin çiçek taşıması veya takması geleneği pek çok kültürde çok uzun zamandır ( sümerlerden beri ) yaşayan başarılı bir MEM dir. Bir diğer örnek ise antik yunan kültüründe ilk örneklerini gördüğümüz demokratik toplumsal düzenin , modern çağdaş dünyada evrilmiş olduğu biçim olarak gösterilebilir .

Eğer sorunuzda bahsettiğiniz kavram, düşünceden ziyade "düşünme faaliyeti" ile ilgili olarak, biyolojik evrimle ilgiliyse ,bu konuya en çarpıcı örnek olarak ateşin bulunmasının, insanın "düşünme faaliyetinin" evrimi üzerindeki etkilerini verebiliriz. Ateşin bulunması, beraberinde et gibi protein olarak çok zengin ancak yemesi ve sindirmesi zor bir besinin pişmesi olanağını getirdi. Etin pişmesi, daha az zamanda daha fazla et yenmesini sağladığı için ,evrimsel açıdan gelişen beynin enerji ihtiyacını karşıladı. Ayrıca ateşin başında beraberce geçirilen uzun geceler, sosyal davranışların da gelişmesine neden oldu . Ateşin bulunması kolaylaştırıcı bir etken olsa da elbette başrol her zaman olduğu gibi seçilim mekanizmalarındaydı.

Teşekkür

“Yalnızca aptallar ve ölüler fikirlerini değiştirmezler. Aptallar değiştirmez, ölüler ise değiştiremez.”
John H. Patterson