Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Büyük patlama nasıl meydana geldi?

Büyük patlamayı oluşturan enerji nasıl ortaya çıktı?

Teşekkür
Hatırla
Takip

Öncelikle Büyük Patlama bir patlama değildir bir genişlemedir. Bir bomba patladığında merkezden dışarıya doğru bir enerji aktarımı gerçekleşir ve etrafa birçok metal parçası saçılır. Ancak Büyük Patlama'da bu durum söz konusu değildir. Çünkü Büyük Patlama sırasında etrafa herhangi bir şey saçılmadı, zaten "etraf" oluşmaya başladı. Bu "etraf" terimi uzay-zamanı temsil etmektedir.

Büyük Patlama uzay-zamanı oluşturduğu için Büyük Patlamadan öncesi diye bir kavramdan söz etmek olası değildir. Büyük Patlama sırasında ise şunlar oldu ;

En küçük zaman birimi olan 1 Planck Zamanı sürede yani; 10-43 saniye, kütle çekimi kuvveti etkisi altında alanlar ve parçacıklar evrimleşmeye başlamıştır. Bu an içinde Evren, sadece 10-33 santimetre boyundadır, homojendir ve izotropiktir. Bu anda sıcaklığı 1032 Kelvin civarındadır. Bu noktada hızlı genişleme başlar. Büyük patlamadan sonraki 10-33 . saniyede genişleme dönemi biter. Sıcaklık bu noktada 1027 -1028 Kelvin arasındadır. Çünkü genişlemek için gerekli olan vakum enerjisi ısıya dönüşmüştür. Genişleme olayı o kadar hızlı yaşanmıştır ki evrenin o anki yaşı sadece 10^-35 saniyedir.

Bu olaylardan sonra Baryogenez olayı başlar. Yani baryon isimli parçacıkların oluşma dönemi. Antimadde ile madde arasındaki reaksiyon sürelerinde bir kırılma yaşanır. Her 1.000.000 antiproton için 1.000.001 proton ve 100.000.000 foton oluşmaya başlar. Evrenin bundan sonraki 0.0001 saniye boyunca 1013 Kelvin'e kadar soğur. Antiprotonlar, protonlarla birleşerek enerjiye dönüşür; ancak daha çok sayıda proton olduğu için geriye sadece protonlar kalır. Ve çok miktarda foton...

Evren, ömrünün 100. saniyesinde 1 milyar Kelvin'e soğur. Elektronlar ve pozitronlar birbirlerini yok ederek daha fazla foton üretiler. Protonlar ve nötronlar birleşerek dötronları oluştururlar. Bunlar bir araya gelerek helyumu üretirler. Bu süreçler sonucunda %75 hidrojen, %25 helyum kütlesine sahip bir Evren oluşur.

Teşekkür

1. Evrim Ağacı Daha ayrıntılı bilgi için kaynağa bakabilirsin. Ben özetle ne olduğunu açıklamaya çalıştım.

“İnsan, doğası gereği politik bir hayvan türüdür.”