Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Bitkilerden insanlara geçen bakteri veya virüsler var mı? Varsa nelerdir? Yoksa neden yok? Ya da olabilir mi?

Olmamasının nedeni taksonomik bariyer. Çünkü bitkiler farklı bir ailede değil, farklı bir alemde. Bu ne demek, evrimsel olarak ortak atamız milyarlarca yıl önce demek. Dolayısıyla iki farklı aleme adepte olmuş virüsler, birbirini enfekte edemez. Zira reseptörleri artık fazlası ile farklı.

Literatürü taradığımda da aynı şekilde bir sonuca ulaşamadım. Bir tane PPMoV adlı biber virüsü var ki, insanlardan biberlere geçebileceği anlatılmış. Fakat insan hücrelerini enfekte edip edemediği soru işareti. Bence muhtemelen edemiyor, ilginçtir antikor oluşumu sağlamış ama. Kişide oluşan karın ağrısı semptomlarının virüse bağlı değil de, yediği biberlere bağlı olduğu sonucuna ulaşılmış. Yani absürt bir istisna olabilir belki. Fakat genel hatları ile alemler arasında geçiş yapan virüsler yok diye biliyorum. Aksini söyleyen bulguları olan varsa, zevkle dinlemek isterim.

1. NCBI
  2. NCBI

“Mümkün olan şeylerin sınırları; yalnızca onların ötesine, yani imkansızın sınırlarına geçerek tanımlanabilir.”