Sorulara Dön
Yazılarımıza Yönelik Sorular

Bir türün evrimleşebilmesi için açıklamadaki maddelerin hangileri zorunludur, hangileri değildir? Neden?

1-yüksek enerjili ışınımlar, 2-tür içi kalıtsal çeşitlilik, 3-popülasyonun bireyleri arasında farklı beslenme biçimleri?4-coğrafik engel oluşması, 5-yeni bir hastalık etkeninin ortaya çıkması, yardımcı olursanız çok seviniriz. Arkadaşımızla bilrikte tartıştık ancak net bir sonuca varamadık.

Evrim, popülasyondaki kalıtsal özeliklerin (gen ve özelliklerin dağılımının) nesiller geçtikçe değişmesi olduğu için evrimsel bir değişim için üç zorunluluk vardır.

Popülasyon, çeşitlilik ve kalıtsallık. Yani cevap, "sadece 2" olacaktır.

Peki neden diğerleri zorunlu değil? Seçenekleri inceleyelim.

1. Yüksek enerjili ışınımlardan bahsederken sanırım radyasyonun çeşitlilik oluşturmasından bahsediyorsunuz. Ama tek çeşitlilik mekanizması bu değildir. O yüzden zorunlu değildir.
  2. Tür içi kalıtsal çeşitlilik olması evrimin tanımının bir parçası olduğu için zorunludur. Çeşitlilik olmadan evrim olamaz, zorunludur.
  3. Farklı beslenme biçimi de bir çeşitliliktir ancak aynı beslenme biçimine sahip olsalar bile başka özelliklerde çeşitlilik bulunabilir o yüzden zorunlu değildir.
  4. Coğrafi engel oluşması da zorunlu değildir. Herhangi bir coğrafi engel olmasa da türler evrimleşebilir. Coğrafi engel, türleşmeye (makroevrimsel bir değişime) sebep olan bir etkendir (ki türleşme için de zorunlu değildir.)
  5. Hastalık etkenin ortaya çıkması evrimsel seçilim baskısının artması demektir. Bu da evrimi hızlandıracaktır ama zorunlu değildir. Hastalık olmasa da başka bir etkenden dolayı seçilim baskısı oluşabilir. Kaldı ki evrim için seçilim bile zorunlu değildir. Seçilim olmaksızın da evrimsel değişimler görebiliriz. En baştaki üç zorunlulukta seçilimin dışlandığını görüyorsunuz. Bunun nedeni, teknik olarak evrim için seçilimin şart olmamasıdır. Seçilim olmaksızın da evrim yaşanabilir; ancak bu evrim çok daha rastlantısal ve düzensiz olacaktır. Ama yine de yaşanabilecektir! Bu tarz seçilimsiz evrimsel değişimler genellikle genetik sürüklenme başlığı altında incelenmektedir.

• Ç. M. Bakırcı. "Şu Olursa Evrim Olur Mu?" Veya "Bu, Evrime Örnek Midir?": Evrim, Hangi Şartlarda Yaşanır?. (10 Kasım 2019). Alındığı Tarih: 28 Kasım 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı