Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Bir canlıyı, yapay seçilim ile bambaşka bir canlıya dönüştürürsek taksonomik sınıfı da değişir mi?

Farz edelim ki "tıss" diye bir canlı var. Bu canlı sürüngenler kategorisi altında. Ama insanlar bu canlıları memelilere çok benzeyecek şekilde seçilim baskısı uyguluyorlar. Bu deney sayesinde memeli benzeri bir canlı haline geliyor bu tısslar. Bu canlılar sürüngen mi sayılmalı yoksa memeli mi?

Canlılar sırf morfolojik olarak birbirine benziyor diye aynı sınıfa alınamaz.Mesela mezozoik dönemde yaşamış deniz sürüngenleri ihtiyozorlar dev bir balıktan farksızdır.Bu bir yakınsak evrim örneğidir.Sırf balıklarla benziyor ve aynı ortamda yaşıyor diye bu hayvanlara balık demek saçma olur bunu ihtiyozorların iskelet yapısına bakıncada anlayabiliriz.Bu yüzden sizin verdiğiniz örnektede yapay seçilimle üretilmiş hayvanlar memeli olmaz ihtiyozorlar gibi başka bir canlıya yakınsak evrim geçirerek benzemiş deriz.
Puan Ver

Bence bu tamamen göreceli bir kavram olur. Bu canlı memelilerde bulunan özellikleri yeterince  kazandıysa bilim insanları onu artık memeli sınıfına koybilir. Evrim literatürüne de "pluton sendromu" olarak geçer.

Puan Ver

Öncelikle taksonomik sınıf dediğimiz kavram, insanların kendi işlerini kolaylaştırmak için oluşturduğu gruplardır. Ve taksonomik sınıfların özelliklerini de yine insanlar belirlemiştir. Tabi ki bütün yaşayan veya yaşamayan canlıları bir sınıfa sokmak mümkün değil en basitinden ara formların çoğu bu sınıflandırmaya tam olarak uymaz. Yine de sizin dediğiniz gibi bir yapay seçilim altında (ki bu değişim süreci canlının ne kadar gelişmiş olduğuna göre de değişir) . Memeliye benzetmek ancak üst bir gruptan alındığında mümkün olacağını düşünüyorum. Örneğin “tıss” dediğimiz canlı eğer sürüngense kendi altındaki gruplara evrimleşebilir. Fakat çoktan özelleşmiş olan organlarının farklı bir daldaki canlının özelleşmiş organına aynen evrimleşmesi mümkün olmayacaktır.

Puan Ver

“Bilimin amacı gerçeği keşfedip aydınlatmaktır. Bana kalırsa biyografi veya kurgu fark etmeksizin edebiyatın da öyledir. Bu nedenle edebiyattan ayrı bir bilim literatüründen söz edilemez.”
Rachel Carson