Sorulara Dön
Varsayımsal & Hipotetik

Big bang'den önce başka big bang'ler olabilir mi?

Ben bigbangin sonunun evrenin sonuna bağlıyorum çünkü evren 3 farklı şekilde yok olacak bildiğimze göre en iyimser ihtimalden bakar isek evren genişlemeyi kesip içine daralacak ve yeni bigbang olacak peki ya biz 4. Bigbangi yada 5. Bigbangi yaşıyor isek?

Birden çok evren, büyük patlama, daralma/şişme olup olmadığına dair hipotezler uzun yıllar önce dile getirilmişti. Ama bunların hepsi birer hipotez çünkü bunların var olup olmadığına ya da var olup olmayacağına dair hiç bir veri yok. Sorunuzun cevabı: Bilmiyoruz. Bugün için de bilmemiz olanaksız. Ancak...

"Olabilir mi?" diye sorduğunuz bir soruya, bir kişinin "olamaz" diye cevap verebilmesi için, sorduğunuz soruyu yanlışlayacak deneylerin tamamını yapmış, bunları tüm zamanlarda ve koşullarda yapmış ve tüm sonuçları da tutarlı bir şekilde belgelemiş olması lazım. Mesela 1 milyar yıl sonraya yolculuk edip, söz konusu deneyi yapıp dönmesi lazım. "Olabilir mi?" sorusuna madem "olamaz" diyemiyoruz, bu durumda cevap ne oluyor? "Olabilir" Ama bu da doğru değil çünkü olabileceğine dair elimizde bir veri yok. Bugün için elimizdeki verilere göre evrenin genişliyor. Bu genişleme devam edecek. Başka bir büyük patlama olmayacak. 13,8 milyar yıl önce gerçekleşen büyük patlamadan önce başka bir büyük patlama olduğuna dair de elimizde hiç bir veri olmadığı için bunun var olduğunu düşünmek için de bir nedenimiz yok. "Olabilir mi?" sorusu aslında temel bir safsataya bizi sürüklüyor. "Aksi kanıtlanamazlık safsatası" diyoruz buna. Birşeyin var olamayacağını kanıtlayamıyor olmamız, onun var olduğunu göstermez. Sizin sorunuza da "olamaz" diyemediğimiz için cevap otomatik olarak "olabilir" oluyor sanki. Ama açıkladığın gibi bu da doğru değil. Çünkü elimizde, bu fikre olmak olmak için bir neden yok.

Sorulara Dön