Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Atomun yapısı ile güneş sistemi arasında ne gibi ortak yönler var?

Benim bildiklerim atomda ortada çekirdek, çekirdeğin etrafında elipsoit hareket eden ve birden fazla yörüngeye sahip elektronlar var. Güneş sisteminde de benzer şekilde ortada güneş, güneşin çevresinde de gezegenler elips çizerek her biri kendi yörüngesinde hareket ederler. Öncelikle bu bilgilerde hata var mı ve başka neler sayılabilir?

Elbette hata var. Çünkü bu anolojik bir model. Yani Güneş Sistemi ile atomun benzerliği yalnızca basite indirgemek için. Gerçekte çok fark var. Öncelikle birinde kütle çekim, diğerinden elektrostatik kuvvetler sistemin var oluş nedeni. İkinci olarak, atomda yörüngeler üç boyutludur. Yani her taraftan olabilir. Ancak Güneş Sisteminde disk şeklindedir. Neredeyse iki boyutludur. Elektronlar kuantumlu olarak dönerler ve etkiyle sık sık yörünge değiştirebilirler. bu yörüngeler, küresel veya eliptik olabildiği gibi, başka biçimlerde de olabilir. Örneğin 8 çizebilir. Güneş sisteminde ise yörüngeler eliptiktir. Elektronlar aynı yörüngeyi paylaşabilirler. Kuantum sayılarıyla çok az farklı enerji düzeylerinde bulunabilirler. Ancak gezegenler aynı yörüngeyi paylaşmaz. Gezegenlerin uyduları vardır. Onların da çevresinde başka cisimler döner. Ancak elektronların yoktur. Güneş sisteminde asteroidler ve başka cisimler bulunur gezegenler arasında. Ancak atomda elektronlar arası tamamen boşluktur. Daha birçok fark var. Bunlar ilk aklıma gelenler...

“Birçok insan düşündüğünü zannetiği sırada aslında sadece önyargılarını yeniden düzenlemektedir.”
William James