Sorulara Dön
Soru Kimya

Ametallerde asitlik kuvveti neden çap küçüldükçe artmaktadır?

4,759 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Cevap
Göktuğ Çağlar
Göktuğ Çağlar Kimyagerim, Felsefe ve Bilim Yakın Dostlarımdır

Merhabalar

Bir PERİYOTTA, elementlerin hidrojenli bileşiklerinin asitlik gücü, hidrojene bağlı elementin ELEKTRONEGATİFLİĞİ ARTTIKÇA ARTAR, elektronegatiflik periyotta sağa doğru artar. Örneğin, 2. Periyotta, asitlik gücü NH3< H2O < HF sırasında artar. Fakat asitlik gücünün, hidrojenin bağlı olduğu elementin elektronegatifliğine paralel olarak artması kuralı her zaman geçerli değildir, diğer etkenler de işe karışır.

Bu Reklamı Kapat

Bir GRUPTA ise,elementlerin hidrojenli bileşiklerinin asitlik gücü, elementin ATOM YARIÇAPI ARTTIKÇA ARTAR,atom yarıçapı da grupta aşağı yönde artar.

Bazı metal tuzlarının sulu çözeltilerinin niçin asit özelliği gösterdiği de yine benzer şekilde açıklanabilir. Bu çözeltilerin asitliği, metal iyonlarının kendilerini saran su moleküllerini kutuplaştırmalarına (polarize etmelerine) dayanır.

Bu Reklamı Kapat

Asitlerin ve Bazların güçleri daha bir çok faktöre bağlıdır, örneğin çözücü gibi, ancak temelde asitler için periyotta elektronegatiflik,grupta atom çapı artışı ile artış gözlenir.

Sorun grup için yanlış ama periyoda bakarsak, elektronegatiflik te aslında atom çapının küçülmesi ile birlikte artar, çapın küçülmesi şu demek; H2O ve HF yi ele alalım,asidin kuvveti proton(Hidrojen) verme eğilimine bağlıdır,Florun elektronegatifliği Oksijenden daha fazla olduğu için HF de Flor, hidrojenin tek elektronunu kendine daha çok çeker, dolayısıyla hidrojenin o elektrondan vazgeçip elektronsuz yani (+)proton H+ şeklinde dolaşması oksijene nazaran daha kolaydır,bu da proton verme eğilimi fazla demektir.

1,983 görüntülenme
Cevap
Fatih Mehmet Arslan
Fatih Mehmet Arslan Öğrenciyim.

1. Hidrojenin bir ametalle oluşturduğu HX genel formülüne sahip bir asit molekülünde hidrojenle X arasındaki bağ ne kadar polar ise (X ametalinin elektronegatifliği ne kadar yüksekse), suda HX’ in H+ ve X– iyonlarına ayrışması o kadar kolay olur. Dolayısıyla molekülün asit karakteri o kadar kuvvetlenir. Aynı periyotta bulunan elementlerin elektronegatiflikleri periyot içinde soldan sağa doğru arttığından, bileşiklerin asitlik kuvvetleri; NH3 < H2O < HF şeklindedir.

2. Periyodik cetvelde aynı grupta bulunan elementlerin hidrojenle oluşturdukları HX türü bileşiklerin asitlik kuvveti şöyle karşılaştırılabilir: Grupta yukarıdan aşağı doğru elementlerin elektronegatiflikleri azalır. Bunun sonucu bileşiklerin asitlik kuvvetlerinin azalması beklenir. Grupta yukarıdan aşağı doğru atomların hacimleri artar. Atom hacminin artması atom merkezleri arasındaki uzaklığı arttırır. Bu da H – X bağının zayıflamasına ve H – X molekülünün suda H+ ve X– şeklinde iyonlaşmasına neden olur. Sonuç olarak; atom hacminin artışının neden olduğu asitlik kuvvetindeki artış, elektronegatifliğin azalmasının neden olduğu asitlik kuvvetindeki azalmadan daha baskındır. Bu nedenle bir grupta bulunan HX türü bileşiklerin asitlik kuvveti grup içinde yukarıdan aşağı doğru artar. Örneğin; VIIA grubunun hidrojenli bileşiklerinin asitlik kuvvetleri;

Bu Reklamı Kapat

HI > HBr > HCl > HF şeklindedir.

HX şeklinde bir asidin kuvvetinin periyodik cetvelde grup ve periyot içindeki değişimi H–O–Z genel formülü ile gösterilebilen oksi asitlerin (oksijen atomu içeren asitler) kuvveti Z elementinin elektronegatifliğine bağlıdır. Z’ nin elektronegatifliği arttıkça, H–O bağındaki elektronları çekme eğilimi artar. Bu H-O bağının polarlığını arttırır ve molekülden H+ iyonunun kopmasını kolaylaştırır. Sonuç olarak; HOZ molekülünde Z’ nin elektronegatifliği arttıkça molekülün asitlik kuvveti artar. Örneğin; Cl atomu, I atomundan daha elektronegatiftir. Öyleyse HOCl ve HOI asitlerinin kuvvetlilik sırası;

HOCl > HOI şeklindedir.

Eğer Z atomuna elektronegatifliği yüksek, daha fazla atom bağlanırsa, bu durum Z’ nin H–O bağındaki elektronları daha çok çekmesine neden olur. Bu da asidi kuvvetlendirir.

Oksijen, klordan daha elektronegatiftir. Cl a bağlanan O atomlarının sayısı arttıkça, asitlik kuvveti artacak ve bu asitlerin kuvveti;

HClO4 > HClO3 > HClO2 > HClO şeklinde olacaktır.

1. mobile.donanimhaber.com. Donanım Haber. (6 Mayıs 2018). Alındığı Tarih: 4 Şubat 2022. Alındığı Yer: mobile.donanimhaber.com | Arşiv Bağlantısı