Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Sırtüstü Yüzenler (Notonectidae)

Su yüzeyinde bir sırtüstü yüzen
Asrın Akıncıoğlu
Pedram Türkoğlu Editör Pedram Türkoğlu
2 dakika
634 Okunma Sayısı
Not Ekle
Sırtüstü Yüzenler
  • Bilimsel Adı Notonectidae
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Sırtüstü Yüzenler
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Backswimmers
  • Gözlem Lokasyonu Kırklareli, Türkiye
Taksonomi
  • Bu yazı, Evrim Ağacı'nın tür gözlemleri ve türlere dair bilgileri barındıran Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.

Yaklaşık 5-15 mm uzunluğundadırlar. Ocelli (Basit göz) bulunmaz. Antenler oldukça kısadır ve üstten görülmez. Birinci ve ikinci bacak çifti kavrayıcı yapıdadır. Kavrayıcı bacaklar ile avlarını rahatlıkla yakalayabilirler. Scutellum büyük ve üçgen şeklindedir. Sırt dışbükeydir. Arka bacaklar saçaklı yapıdadır. Sırtüstü durup arka bacaklarını kürek gibi kullanarak yüzerler. Su yüzeyine çıkıp vücudunun etrafında kalan hava kabarcıklarıyla beraber tekrar suya dalarlar. Su altındayken bu kabarcıklar vücudunda bulunan açıklıklarından içeri alınır.

Corixidae familyasından böcekler ile bazen karışabilmektedir. Dikkatli bakıldığında ayırt edici çok nokta olduğu görülecektir. Gözler, sırtın yapısı gibi farklılıklar vardır. Ayrıca Notonectidae familyasındaki türler daha büyüktür ve Corixidae familyasındaki türlerde ön bacaklar kepçe şeklindeyken Notonectidae familyasında değildir.

Su yüzeyinde bir sırt üstü yüzen.
Asrın Akıncıoğlu

Yaklaşık 350 türü bulunan bir familyadır. Yarım Kanatlılar (Hemiptera) takımındadırlar. Anisopinae ve Notonectinae olmak üzere iki altfamilyaya ayrılırlar. En bilinen cins Notonecta cinsidir.

Dünya çapında yayılmışlardır. Kutuplarda bulunmazlar. Durgun veya yavaş akan tatlı suların hepsinde görülebilir. Bu alanlara havuzlar, tatlı su birikintileri, yavaş akan akarsular, göletler gibi çeşitli habitatlar örnek verilebilir.

Avlarının vücut sıvılarını emerek beslenirler. Bu ağız yapısı insanlar için de acı vericidir. Her ne kadar sucul böcekler olsalar da uçabilirler. Böylece yeni habitatlara kolaylıkla yayılırlar. Erkekler dişileri çekmek için ses çıkarabilir. Yumurtalar genellikle su altı bitkilerine bırakılır.

Üstten görünüm.
Hamit Bayri

Suda yaşayan veya suya düşmüş böcekler, küçük iribaşlar ve küçük balıklar gibi canlılarla beslenirler. Nimflerde kanibalizm görülebilir.

Sırtüstü yüzmelerinden dolayı Sırtüstü Yüzenler olarak bilinirler. Familya adında ve en bilinen cins olan Notonecta cinsinde de geçen nect/necta yüzmek anlamına gelir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/01/2021 00:45:34 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9778

Not Ekle

“İnsan, doğası gereği politik bir hayvan türüdür.”