Tüm Reklamları Kapat

Japon yaprakçekirgesi (Ricania japonica)

2 dakika
3,265
Japon yaprakçekirgesi
  • Bilimsel Adı Ricania japonica
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Japon yaprakçekirgesi
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Japanese Planthopper
Taksonomi
  • Bu içerik, Evrim Ağacı'nın tür gözlemleri ve türlere dair bilgileri barındıran Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.

Bartın'ın bir sahili olan Mugada'da kamp sırasında gözlemledik. Bölgede hemen hemen her yaprağın üzerinde ve sahildeki kumda oldukça fazla sayıda vardı. Bölgede bu kadar hızlı yayılmaları oldukça şaşırtıcı.

Gövde uzunluğu 8 ile 11 mm arasında değişmektedir. Nimflerin karınlarından uzun filamentler çıkar. Bunlar hidrofobik salgılar yaparak diğer böceklerden korunmalarını sağlar. Dişiler de yumurtaları korumak adına kullanırlar. İlk bakışta kanatları sebebiyle güveyi andıran bir dış görünüşe sahiptir; fakat Lepidoptera (Pul Kanatlılar) takımına değil değil; Yarım Kanatlılar (Hemiptera) takımına ait bir türdür. Kafa kısımları güvelerden daha büyüktür ve aynı takımdaki ağustos böceğini (Cicadidae) andırır. Dünya'da birçok bitki zararlısı Hemiptera (Yarım Kanatlılar) üyesi bulunmaktadır. Tarıma ve bitkilere verdiği zarar düşünüldüğünde Ricaniidae ailesinin üyeleri önemli bir yer tutmaktadır. Bitkiler için patojen olabilen fitoplazmaları taşımaları ile bilinirler.

Ricania japonica türü Ricaniidae ailesinin bir üyesidir. Bu aile, Dünya üzerinde 40 cins ve 400 türle temsil edilmektedir. Planthopper diye bilinen yaprakçekirgeleri Fulgoromorpha alt takımına üyedirler. Ülkemiz sınırları içerisinde Ricania cinsine ait 4 tür bulunmaktadır. Bunlar R. aylae, R. hedenborgi, R. japonica ve R. soraya türleridir. R.simulans türü R.japonica türünün sinonimidir.

Ricaniidae ailesinin üyelerinin büyük bir kısmının tropikal bölgelerde olmasına karşın yalnızca Ricania türleri Palaearktik bölgede yayılım göstermişlerdir. Ricania japonica'nın ana vatanı Çin olmasının yanı sıra Japonya, Ukrayna, Kore, Rusya ve Türkiye yayılış gösterdiği ülkeler arasındadır.

Tüm Reklamları Kapat

Bartın/Mugada'da gözlemlediğimiz bir yetişkin.
Furkan Eren

Dünya Doğa ve Doğal Kaynakları Koruma Birliği tarafından herhangi bir koruma statüsü belirlenmemiştir bu yüzden ‘’Değerlendirilmemiş’’ (NE) olarak bilinmektedir.

Bitkilerin üzerinde çekirge gibi zıplayabildikleri için İngilizce "planthopper" diye bilinirler. Fakat genelde dikkat çekmemek için yavaşça yaprakların üzerinde yürürler.

Hem nimfleri hem de erişkin bireyleri çay, fındık, biber, fasulye ve patlıcan gibi tarım ürünlerinin yanı sıra bitkilerin öz suyundan beslenmektedirler.

Başta çay olmak üzere tarımsal olarak büyük bir tehdit oluşturmaktadırlar. Ülkemizde Doğu Karadeniz başta olmak üzere kıyı şeridini olumsuz yönde etkilemiştir. Türkiye'ye giriş tahminleri çay ticareti veya başka tarım ürünlerinin ticareti ile yönündedir. Tarım ürünlerine zarar vermemesini doğal yollardan engellemek oldukça zordur. Bu türün yumurtalarını yiyen yusufçuk türleri olduğu bilinen bir gerçektir fakat bölgede azalan su kaynakları yusufçuk türlerinin azalmasına sebep olmaktadır. Bundan dolayı Ricania japonica türü hızla artış göstererek tarıma zarar vermeye devam etmektedir.

İngilizce "Japanese planthopper" olarak adlandırılan türün Türkçe'de karşılığı ''Japon yaprakçekirgesi'' şeklindedir. Planthopper türleri genelde "yaprakçekirgesi" olarak bilinir ve karakteristik nimf formları bulunur.

• Alıntılı Paylaş
  • Tekrar Paylaş
  • Alıntılı Paylaşımları Göster

• Gbif. Ricania Japonica Melichar, 1898. (4 Nisan 2020). Alındığı Tarih: 4 Nisan 2020. Alındığı Yer: Gbif | Arşiv Bağlantısı
  • Temel GÖKTÜRK, et al. Doğu Karadeniz Sahil Şeridinin Önemli Zararlısı Ricania Simulans (Walker,1851) (Hemiptera: Ricaniidae)’In Mücadelesi Üzerine Araştırmalar. (4 Nisan 2020). Alındığı Tarih: 4 Nisan 2020. Alındığı Yer: Biriz | Arşiv Bağlantısı
  • Bayram GÖÇMEN. Ricania Japonica (Japanese Planthopper/ Japon Yaprakçekirgesi). (4 Nisan 2020). Alındığı Tarih: 4 Nisan 2020. Alındığı Yer: Biriz | Arşiv Bağlantısı
  • Dogalhayat. Orosanga Japonica (=Ricania Japonica). (4 Nisan 2020). Alındığı Tarih: 4 Nisan 2020. Alındığı Yer: Dogalhayat | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/02/2024 08:26:38 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8485

Kitlesel Yok Oluş
Duvarın İçinden Geçebilen Oyuncak Nasıl Çalışıyor? | Sihirli Kılıç!
Bu Takviyeyi İçin, Bebekleri Kurtarın!
Evrenin Yaşını Nereden Biliyoruz?
Batarya Gizemi: Modern Piller Nasıl Çalışıyor ve Neden Bu Kadar Az Gidiyor?

F. Eren, et al. Japon yaprakçekirgesi (Ricania japonica). (31 Mart 2020). Alındığı Tarih: 26 Şubat 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/8485
Eren, F., Türkoğlu, P. (2020, March 31). Japon yaprakçekirgesi (Ricania japonica). Evrim Ağacı. Retrieved February 26, 2024. from https://evrimagaci.org/s/8485
F. Eren, et al. “Japon yaprakçekirgesi (Ricania japonica).” Edited by Pedram Türkoğlu. Evrim Ağacı, 31 Mar. 2020, https://evrimagaci.org/s/8485.
Eren, Furkan. Türkoğlu, Pedram. “Japon yaprakçekirgesi (Ricania japonica).” Edited by Pedram Türkoğlu. Evrim Ağacı, March 31, 2020. https://evrimagaci.org/s/8485.