Evrim Ağacı

Şiddet İçerikli Bilgisayar Oyunları ile Agresif Davranışlar Arasında Bağlantı Olabilir!

Sadece Bilgisayar Oynamakla Kimse Cani Olmaz; Ancak Dikkatli Olmakta Fayda Var!

Şiddet İçerikli Bilgisayar Oyunları ile Agresif Davranışlar Arasında Bağlantı Olabilir!
Tavsiye Makale

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, Science Daily isimli kaynaktan çevrilerek dilimize uyarlanmıştır; ancak "çeviri" içeriklerimizden farklı olarak, bu içerikte orijinal metin birebir korunmamıştır. Anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazar(lar)ı ve/veya editörler tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş; içeriği ve anlatımı zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Metnin omurgasını oluşturan kaynağı, orijinal dilinde okumak için lütfen yukarıdaki bağlantıya tıklayınız. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu haber 4 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Onlarca yıldır oyun oynayan ve yıllarını internet kafelerde CS 1.5 ve Age of Empires II ile geçirmiş bir neslin neferi olarak bu yazıyı üzüntüyle yazıyoruz.

Bildiğiniz gibi atarilerle başlayan sanal oyun furyası (Contra’yı bilen bilir) şu an inanılmaz bir endüstriye dönüşmüş durumda ve her geçen gün büyümektedir. Bilgisayar oyunlarının insan beyninde birçok yararı olduğu su götürmez bir gerçektir. Örneğin, aynı anda çoklu görev yapabilme becerisi (İng: "multitasking"), strateji kurabilme ve olaylar arasında sebep sonuç ilişkisi kurabilme (İng: "reasoning") ve hızlı karar verme yeteneği bunlardan birkaçıdır.

2014 yılında yayınlanan ve 2015'in başında Evrim Ağacı olarak yayınladığımız uzun dönem yapılan bir araştırmada, bilgisayar oyunlarıyla agresif davranışlar arasında hiçbir ilişki olmadığı (arada %0 bağlantı olduğu) gösterilmişti. Ancak durum sanıldığı gibi olmayabilir, Amerikan Psikoloji Derneği (APA) literatürde yer alan bütün bilgileri kullanarak aksi bir sonuca ulaştığını duyurdu.

APA’nın bir araştırma kolunun yürüttüğü bir çalışma şiddet içerikli oyunların agresif davranışların artmasında bir rolü olduğunu gösteriyor ancak bu ilişkinin suç odaklı oyunları da kapsayıp kapsamadığı konusunda yeterli kanıtın olmadığı belirtiliyor. Bir diğer deyişle, Assassin’s Creed’te adam öldürmek sizi daha agresif yapabilir; ama banka soymak ne yapar, henüz bilinmiyor.

Araştırma sonuçlarına göre şiddet içerikli video oyunlarıyla agresif davranışın arttığı ve bireylerin vücut fizyolojilerinin de bundan etkilendiği görülüyor, bunun yanında oyuncuların olumlu sosyal davranışlarında, empati ve agresifliğe olan hassaslıklarında azalmalar tespit edilmiştir.

Bilim insanları 20 yılı aşkın bir süre boyunca video oyunlarının insan psikolojisi ve fizyolojisi üzerine etkilerini araştırıyor. Şu ana kadar elde edilen verilerde şiddet içeren oyunların kişileri de aynı çerçeveye koyduğunu ve onlara kendi temasını empoze ettiğini kanıtlayan çok az araştırma var. Buna rağmen şiddet konulu oyunlar ile agresif davranışlar arasında bir ilişki olduğunu düşünen çok sayıda bilim insanı vardı ve bu konu oldukça derinlemesine irdeleniyordu. Ayrıca oyunlar ile bağımlılılık arasındaki ilişki de birçok bilim insanının ilgisini çekiyordu.

Oyun-şiddet ilişkisi konusunda yapılan araştırma ölçütlerinden ve zorluklardan bahsedecek olursak, en başta cinsiyet farkı ve yaş geliyor. Şiddet içerikli bilgisayar oyunlarının dişi ve erkekleri farklı mı yoksa aynı şekilde mi etkilediği bilinmiyor. Ayrıca video oyunları farklı yaş gruplarındaki çocukları ne ölçüde etkiliyor, hala araştırılmakta olan bir başka konu. 

Araştırma ekibi 2005 ile 2013 arasında bu konuda yayınlanmış bütün makaleleri irdeledi. Bu alanda yapılmış 2009’dan öncesini kapsayan 150 makaleden fazlasını kaynak olarak kullanmış 4 meta-analiz araştırması var. Ekibin lideri Mark Appelbaum bireysel araştırmalar arasında bazı değişik sonuçlar olduğunu ama yıllarca birikmiş veri tabanına baktıklarında tutarlı bilgilere ulaştıklarını söylüyor.

Araştırmalar oyun ile davranış arasında bir ilişki var diyor diye hemen bilgisayarınızdaki oyunları silmeyin tabii ki. Çünkü bu iş öyle tek değişkenle açıklanabilecek bir olgu değildir. Beyin zaten siz oyunu açtığınızda hemen “Bak bu sanal dünya, bunlar canlı değil” diyor ve siz hemen oradaki insanlarla empati kurmayı bırakıyorsunuz, o yüzden kolayca öldürüp biçebiliyorsunuz; ancak bilinçaltı her şeyi depoya atıp harmanlıyor.

Bilim insanları, agresif davranışlar tek bir unsur tarafından meydana getirilmez diyor. Davranışın insan fizyolojisinde ortaya çıkabilmesi için öncelikle zihinde çok sayıda şiddet içerikli unsurla şekillenmesi ve yoğurulması gerekir. 

Sadece bilgisayar oyunu oynamakla kimse cani olmaz.

Bu İçerik Size Ne Hissettirdi?
  • Muhteşem! 0
  • Tebrikler! 2
  • Bilim Budur! 0
  • Mmm... Çok sapyoseksüel! 1
  • Güldürdü 0
  • İnanılmaz 1
  • Umut Verici! 0
  • Merak Uyandırıcı! 0
  • Üzücü! 1
  • Grrr... *@$# 0
  • İğrenç! 0
  • Korkutucu! 0
Kaynaklar ve İleri Okuma

Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?

Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:

kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 06/06/2020 08:38:50 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3890

İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.

Evrim Ağacı %100 okur destekli bir bilim platformudur. Maddi destekte bulunarak Türkiye'de modern bilimin gelişmesine güç katmak ister misiniz?
Destek Ol
Gizle
Güncel
Hasta
Tedavi
Deri
Aslan
Büyük Patlama
Hastalık
Carl Sagan
Mers
Sürüngen
Kromozom
Balık Çeşitliliği
Mantar
Video
Maskeler
İspat Yükü
Biyokimya
Evrimleşme
Bağışıklık Sistemi
Bakteri
Jinekoloji
Ses
Organ
Çiftleşme
Evrimsel Psikoloji
Biyoloji
Daha Fazla İçerik Göster
Daha Fazla İçerik Göster
Türkiye'deki bilimseverlerin buluşma noktasına hoşgeldiniz!

Göster

Şifrenizi mi unuttunuz? Lütfen e-posta adresinizi giriniz. E-posta adresinize şifrenizi sıfırlamak için bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Eğer aktivasyon kodunu almadıysanız lütfen e-posta adresinizi giriniz. Üyeliğinizi aktive etmek için e-posta adresinize bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Close
“Hayvanların insanlar gibi duyguları olduğunu düşünmek uzunca bir süre bilimsel bir tabu olmuştur. Ancak bunu yapmazsak, hem onlarda, hem de kendimizde olan temel gerçekleri kaçırabiliriz.”
Frans de Waal
Geri Bildirim Gönder