Evrim Ağacı

Sayklopsi (Tek Gözlülük) Nedir?

Köpekbalıklarında Tek Gözlülük Örneği...

Sayklopsi (Tek Gözlülük) Nedir?
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Yukarıdaki fotoğraf (ve aşağıdaki diğerleri), tek gözlü (sayklops) bir köpekbalığı yavrusunun ölmüş bedenidir. Tek gözlülüğe sebep olan mutasyon, canlılar arasında oldukça yaygındır. Doğmayı başaran her 160.000 hayvandan 1 tanesi, ölü doğan her 200 fetüsten 1 tanesi bu şekilde doğmaktadır!

Her ne kadar bu tuhaf hastalık çılgın bir hastalığın ürünü gibi gözükse de, aslında buna sebep olmak kısmen basittir: Hamilelik sırasında mısır zambağı (Veratrum californicum) olarak bilinen bir bitkiyi belli bir miktarda tüketecek olursanız, içeriğindeki cyclopamine ya da 2-deoxyjervine olarak bilinen kimyasal nedeniyle bebeğinizde muhtemelen tek gözlülük gelişecektir!

İşin ilginç tarafı, bu mutasyonun her canlıda dezavantajlı olmayışıdır. Örneğin, ana rahminde birbiriyle rekabete giren ve hatta genellikle kardeşlerini ana rahminde yiyerek beslenen köpekbalıklarında bu mutasyonun belli bir sıklıkta bulunması avantajlıdır. Çünkü bu mutasyona sahip kardeşlerle aynı rahimde büyüyen köpekbalığı, çok daha rahat besin bulabilecek (kardeşlerini çok daha kolay öldürecek) ve daha güçlü bir şekilde doğabilecektir!

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/09/2020 04:36:20 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4853

“Ahlaki kültürümüzün doruk noktası, kendi düşüncelerimizi kontrol etmek zorunda oluşumuzu fark etmektir.”