Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı

• Bilimsel Adı Oriolus oriolus
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Sarıasma
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Eurasian golden oriole
Taksonomi
  • Bu yazı, Evrim Ağacı'nın tür gözlemleri ve türlere dair bilgileri barındıran Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.

Sarıasma çiftine ormanda arazi yaptığımız sırada bir ağacının dallarındayken denk geldik. Oldukça ürkek bir kuş türü olduğu için fazla vaktimizin olmadığını biliyorduk. Bundan dolayı türü görür görmez fotoğraflamaya koyulduk ve birçok başarılı çekim yapabildik. Fakat beklentimizin aksine kuşlar hemen kaçmaya çalışmadılar çünkü oldukça sessiz bir şekilde yaklaştık. Bu arazimiz sarıasma (Oriolus oriolus) türüne en çok yaklaşabildiğimiz arazilerden bir tanesi olma özelliği taşımaktadır.

Nisan ayından Eylül ayının sonuna kadar sıklıkla görülebilmektedir. Sarı rengin hakim olduğu bir kuş türüdür. Erkek bireylerinin kanatlarında koyu siyah bir desen bulunmaktadır. Dişi ve genç bireylerin gövdeyi boyuna çizgilidir. Uçuşu bazı kuş türlerinde de görüldüğü gibi dalgalı şekildedir. Bu uçuş şekli ve boyutu nedeniyle uçarken yeşil ağaçkakanı andırmaktadır. Bu iki türü uçar halde ayırt edilemediği takdirde sesleri ayırt etmede kolaylık sağlayabilir. Boyları yaklaşık olarak 24 cm, kanat açıklığı 44-47 cm ve vücut ağırlığı ise yaklaşık 80 gramdır. Oldukça hareketli bir türdür. Yuvalarına yaklaşık 4-5 adet yumurta bırakırlar. Kuluçka süreleri 12-14 gün, yavruların uçma süresi ise 18-20 gündür.

Erkek birey, Karasu/Sakarya.
Furkan Eren

Yaprak döken ağaçların bulunduğu ormanlarda, bahçe ve parklarda görülebilirler. Ülkemizin tüm bölgelerinde göç zamanı bulunmaktadırlar. Avrupa'da ve Batı Asya'da yaz göçmenidir.

Küresel çapta azalan türler arasında yer almaktadır.

Oldukça ürkek bir canlıdır. Genellikle arazi koşullarında fotoğrafının çekilmesi birçok türe nazaran oldukça zordur. Yaklaşmaya pek izin vermezler. Sarı rengi ile kolay görülebileceği düşünülse de arazi esnasında ağaç dallarının arasında çok kolay seçilebilen bir kuş türü değildir. Fakat bu durum her zaman böyle değildir. Çevre koşullarına göre çabucak seçilebildiği durumlarda vardır. Çiftleşme dönemlerinde çok hareketli türlerdir. Beslenmek için ağaçlara giderken oldukça hızlı manevra yapabilirler. Tehdit algıladıkları takdirde bulundukları noktada neredeyse hiç beklemez ve konumlarını hemen değiştirirler. Kanat vuruşları oldukça hızlıdır.

Dişi birey, Karasu/Sakarya.
Furkan Eren

Özellikle incir, üzüm ve kiraz ana besin kaynağını oluşturmaktadır. Bunların yanında kelebek, sinek gibi böceklerin tırtılları ile beslenmektedir.

İnsanların sarıasmaya aşinalığı ülkemize göç ettiği dönemlere denk gelmektedir. Sarı renginden dolayı yakın mesafeden çabucak fark edilmesi ve beslenmek için incir ağacı gibi meyveleri tüketmesinden dolayı yerel düzeyde bilinirliği birçok kuşa göre hayliyle fazladır. Birçok kişi tarafından ''Sarı bir kuş gördüm. Çok güzeldi.'' şeklinde ifadelerle dilden dile dolaşan bir ünü vardır.

Bazı yörelerde incirlerin olduğu zamanda bolca görüldüğü için incir kuşu adıyla bilinmektedir. Sarıkuş, sandal kuşu ve asma sarısı gibi isimlerle de anılmaktadır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/01/2021 20:23:57 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9074

Notlarım

“İnsan için ileri sürülen en iyi tanım "nankör iki ayaklı"dır.”
Fyodor Dostoevsky