Bu Reklamı Kapat

Samanyolu Galaksisi ile Andromeda Galaksisi 4.5 Milyar Yıl Sonra Çarpışacak!

Samanyolu Galaksisi ile Andromeda Galaksisi 4.5 Milyar Yıl Sonra Çarpışacak! Mehmet Ergün
Mekan: La Palma (Kanarya Adaları). Ekipman: Nikon D850a, Samyang 24mm f1.4
4 dakika
14,011
  • Fiziksel Kozmoloji

En güncel tahminlere göre, günümüzden yaklaşık 4.5 milyar yıl sonrasında Andromeda Galaksisi, Samanyolu Galaksisi ile çarpışacak. 770.000 parsek (yani 2.5 milyon ışık yılı) uzaklıktaki Andromeda, galaksimize en yakın konumdaki galaksi. Hubble Teleskobu'nun 2002-2010 yılları arasında yaptığı milyonlarca çekime ve aldığı sayısız verilere dayanan tüm bağımsız analizler aynı sonuca işaret ediyor. Farklı makalelerin sonuçlarını bir arada değerlendiren tarama makaleleri de aynı sonuca varmakta: Andromeda'nın santim santim galaksimize yaklaşıyor. Çarpma kesin, kaçış yok.

Her ne kadar bu iki galaksinin çarpışması Güneş'i ve diğer yıldızları yok etmeyecek olsa da, bütün yapılar tamamen kaotik bir şekilde etrafa saçılacaklar ve Güneş Sistemi, kaynaşan (ve çarpışma sonrasında "Milkomeda" ya da "Samandromeda" olarak isimlendirilebilecek) bu iki galaksinin dış kısımlarına doğru fırlayacak. Bu çarpışmaya yönelik bazı simülasyonları aşağıdaki videoda görebilirsiniz:

Bu Reklamı Kapat

Astrophysical Journal isimli dergide yayınlanan bir makalenin yazarları arasında bulunan Baltimore Uzay Teleskobu Bilim Enstitüsü'nden Roelend van der Marrel ve Sangmo Tony Sohn, çalışma sonuçlarını şöyle anlatıyor:

Andromeda'nın yıllardır astronomlardan gizlediği verileri bulup çıkarmayı başardık. Analiz, günümüzde elde olan verilerle yapılabileceklerin en sınırında bulunuyor.

On yıllardır bilim insanları Andromeda'nın saniyede 110 kilometre (saatte yaklaşık 400.000 kilometre) hızla galaksimize yaklaştığını biliyorlardı. Ancak hesaplar hep sadece Dünya'dan görüş açısına göre yapıldığı için, kimse çarpışmanın "sıyırma" şeklinde mi, yoksa "tam çarpışma" şeklinde mi olacağını bilmiyordu.

Bu Reklamı Kapat

Hubble'ın görüş yeteneği sayesinde, Andromeda içerisindeki tam 15.000 yıldızın hareketlerinden alınan verilerle galaksinin tam hareketi belirlenebildi. Yapılan analizler, tam çarpışmanın kaçınılmaz olduğunu gösteriyor.

Ancak bunun olması biraz zaman alacak. Bir analize göre, öncelikle 4 milyar yıl sonra iki galaksi birbirine teğet geçecekler ve sadece galaksilerin dış kısımları bu olaydan etkilenecek. Ancak bundan 2 milyar yıl sonra (günümüzden 6 milyar yıl sonra), çekim kuvvetlerinden ötürü iki galaksi tekrar birbirlerine yönelecekler ve tam çarpışma gerçekleşecek. Çarpışma sonucunda iki galaksi birbirine "kaynayacak".

Galaksilerin Evrimine Dair Yeni Bilgiler!

Avrupa Uzay Ajansı'nın Gaia aracından gelen verileri de değerlendiren bir diğer analiz ise, bu çarpışmanın tarihini 4.5 milyar yıl sonrası olarak vermektedir. Ayrıca bu araştırmaya göre kafa kafaya bir çarpışma yaşanmayacak; daha ziyade "yandan çarpma" denen tarzda bir çarpışma yaşanacak. Bu çalışmada yer alan Roeland van der Marel şöyle diyor:

Tarihte ilk defa M31 (Andromeda) ve M33 galaksilerinin uzayda nasıl döndüğünü ölçmeyi başardık. Astronomlar galaksileri kümelenmiş dünyalar olarak görmeye alışıktır; ayrı "adalardan" oluşan parçalar olarak değil. Ancak bunun böyle olduğunu artık biliyoruz. Bunu keşfetmemiz 100 yıl aldı ve Gaia gibi gelişmiş bir aracın yapılmasını gerektirdi. Ancak bu sayede en yakın galaktik komşumuz olan M31'in gerçek, ufacık rotasyon oranını ölçmeyi başardık. Bu sayede de galaksilerin gerçek doğasını daha iyi keşfetmemiz mümkün oldu.
Rota analizi
Universe Today

Tüm Bunlar Ne Anlama Geliyor?

Bu analizler, sadece galaksimizin sonunu değil, etraftaki birçok galaksinin nasıl oluştuğu ve evrimleştiği hakkında da detaylı bilgiler sunuyor. Örneğin Andromeda etrafında dönmekte olan bir uydu galaksi olan M33'ün sadece nasıl oluştuğunu anlamakla kalmıyoruz, daha ilginç bir veriye de ulaşıyoruz: Analizlere göre, %9 bir olasılıkla M33'ün yörüngesi, Andromeda galaksimize çarpmadan önce Güneş Sistemi'miz ile çakışabilir ve tüm sistemimizi yok edebilir.

Samanyolu ile Andromeda'nın çarpışması, Güneş'imizi şu anki konumundan en az 8.000 parsek (yani 26.000 ışık yılı) savuracak. Bu, tüm Güneş Sistemi'nin sonu olacak. Ayrıca analizler, Güneş Sistemi'nin çarpışma sonrasında %10'luk bir ihtimalle Galaktik Siberya'ya, yani Güneş'ten 50.000 parsek (yani 160.000 ışık yılı) uzağa savrulabileceğini de gösteriyor.

Güneş'imizin yaklaşık 4 milyar yıl kadar sonra gezegenimizi yutarak yok etmesi bekleniyor. Ancak ola ki bu olmaz ve gezegenimiz halen civarda olursa, günümüzden 7 milyar yıl sonra geceleri gökyüzünün bu şekilde gözükeceği düşünülüyor. Çünkü bu noktada, Andromeda ile Samanyolu galaksileri baş döndürücü galaktik tangolarında birbirlerine iyice yaklaşmış ve kaynaşmış olacaklardır. Bu, gökyüzünde muhteşem bir görüntünün oluşmasına neden olacaktır.
EarthSky

Bunların hiçbiri büyük problemler olmayabilir; çünkü muhtemelen bu çarpışmadan önce Güneş'imiz ömrünün sonuna gelerek gezegenimizi yutacak ve tüm yaşamı yok edecek! Bu konularla ilgili daha fazla bilgi almak için buradaki yazımızı okuyabilirsiniz.

• E. Gough. Thanks To Gaia, We Now Know Exactly When We’ll Be Colliding With Andromeda. (12 Şubat 2019). Alındığı Tarih: 23 Temmuz 2019. Alındığı Yer: Universe Today | Arşiv Bağlantısı