Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Elinizi attığınız her canlı türünde evrimin izlerini görmeniz mümkündür. Serinethinae ailesinde de, yani sabundutu böceklerinde de benzer bir durum görülmektedir.

Florida'nın meşhur Key adalarında yaşamakta olan bu böceklerden Key Largo adasında yaşayanlar, bu adada yaygın olarak bulunan geniş yapraklı balonasması bitkisinden beslenmektedir. Bu bitki, görselde sol alt köşede gösterilmiştir. Bu bitki üzerinde yaşayan sabundutu böceğinin ağız uzantısı uzundur, çünkü büyük meyvelere sahip asmanın içerisine girebilmek için uzun bir ağza ihtiyaç duymaktadır.

Key Largo'ya komşu adalardan biri olan Lake Wales adasına 1920'li yıllarda Asya'dan yeni bir bitki taşınmıştır. Dar ayalı altın yağmur ağacı olarak bilinen bu yeni türün adından da anlaşılacağı üzere yaprakları ve meyveleri dardır. Bu yeni besin kaynağına, 1920'den beri adapte olan sabandutu böceklerinin evrimi, sayısız araştırmacı tarafından gözlenebilmiştir: yeni ve dar yapılı bitkiye adapte olan böceklerin ağızları giderek kısalmış ve bu yönde bir evrim geçirmişlerdir.

Görselde, sağ taraftaki noktalı saçılım grafiği ise gaga (veya ağız) uzunluklarının yıllar içerisinde nasıl değiştiğini göstermektedir. Görüleceği üzere 1880-1920 yılları arasında 9 milimetreye kadar ulaşan ağız boyları varken, 1920'de dar meyveli ağaçların adalara taşınmasıyla birlikte en uzun ağız boyu 7.5 milimetreye kadar gerilemiş, 1940-1980 arasındaysa 6.5 milimetreye kadar gerileme olmuştur. Ortalama değerler ise sırasıyla 7.5, 5.7 ve 6.0'dır.

Yani herhangi bir canlının özelliklerine bakmak, evrimsel değişimi görmemiz için yeterli olmaktadır.

Kaynak: Evolutionary Analysis by Scott Freeman, Jon Herron (2001)

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/11/2019 14:33:58 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/976

“Eğer ki diğerlerinden ötesini görebildiysem; bu, devlerin omuzlarında yükseldiğim içindir.”
Isaac Newton