Rutherfordiyum

Rutherfordiyum Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Rutherfordiyum Britannica
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
1 dakika
309 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım
Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 105. yazısıdır. Bu yazı dizisini okumaya, serinin 1. yazısı olan "Hidrojen" başlıklı makalemizden başlamanızı öneririz.

Rutherfordiyum
  • İngilizce İsim Rutherfordium
  • Sembol Rf
  • Elektron Konfigürasyonu 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6 5s2 4d10 5p6 6s2 4f14 5d10 6p6 7s2 5f14 6d2
  • Semantik Elektron Konfigürasyonu [Rn] 5f14 6d2 7s2
  • Atom Kütlesi 267 Da ( Da)
  • Kategori Geçiş metali
  • Görünüm
  • Atomik Yarıçap pm
  • Dünya Kabuğunda kg/kg
  • Şehir Toprağında kg/kg
  • Meteoritlerde 0 %
  • Deniz Suyunda kg/L
  • Güneş Sistemi'nde silisyuma göre mol oranı
  • Keşfedildiği Ülke ABD
  • Keşfeden/Gözleyen ve Keşif/Gözlem Yılı A. Ghiorso vd. (Berkeley Radyasyon Laboratuvarı) ve I. Zvara vd. (Dubna'da bulunan ONAE'de), 1969
  • İzole Eden ve İzolasyon Yılı Nükleer Araştırma Ortak Enstitüsü,

Rutherfordiyum, "Rf" sembolü ile gösterilen ve atom numarası 104 olan sentetik bir kimyasal elementtir. Sentetik bir element olduğundan dolayı doğada bulunmaz ve sadece laboratuvarda oluşturulabilir. Radyoaktiftir. Bilinen en kararlı izotop olan 267Rf'nin yarı ömrü yaklaşık 1.3 saattir.

Fiziksel Özellikleri

Rutherfordiyumun normal koşullar altında katı olması beklenir. Yaklaşık 23,2 g/cm3 yoğunluğa sahip, çok ağır bir metal olduğu düşünülmektedir. Buna karşılık, yoğunluğu ölçülen en yoğun element olan osmiyum 22.61 g/cm3 yoğunluğa sahiptir. Fakat bu değerleri varsayım olarak değil de pratik olarak ortaya koymak şu an için neredeyse imkansızdır. Bu değerleri hesaplamak için oluşturulması gereken rutherfordiyum numunesi, büyük bir hızla bozunur.

Kimyasal Özellikleri

Rutherfordiyum, ilk transaktinit elementi ve 6d serisi geçiş metallerinin ikinci üyesidir. Atomlarına dair iyonlaşma potansiyelleri, atom yarıçapı, yörünge enerjileri ve iyonize hallerinin zemin seviyelerine ilişkin hesaplamaları hafniyumunkine benzer ve kurşundan çok farklıdır. Bu nedenle, rutherfordiyumun temel özelliklerinin titanyum, zirkonyum ve hafniyum altındaki diğer 4. grup elementlere benzediği varsayılmaktadır.

Rutherfordiyum, transuranyum (periyodik tablodaki uranyumun ötesinde bulunan kimyasal elementlerden herhangi biri) bir elementtir. Kaliforniyum-249'un karbon-12 çekirdekleriyle bombardıman edilmesiyle oluşturulur.

Şu anda sadece araştırmada kullanılmaktadır. Başka bir uygulama ya da kullanım alanı yoktur.

Rutherfordiyumun ilk olarak 1964'te Dubna'daki Ortak Nükleer Araştırma Enstitüsü'nde (daha sonra Sovyetler Birliği'nde) tespit edildiği bilinmektedir. Tıpkı nobelyum ve mendelevyum elementlerinde olan tartışmalara benzer süreçlerin ardından element, IUPAC tarafından "Rutherfordiyum" olarak adlandırılmıştır.

Rutherfordiyum elementi, atomların yapısını ilk açıklayanlardan biri olan Yeni Zelandalı Kimyager Ernest Rutherford'un adını almıştır.

Rutherfordiyum, aşırı dengesiz çekirdek yapısı nedeniyle diğer elementlere çok hızlı bir şekilde ayrışabilmektedir. Bu nedenle insan ya da çevre ile alakalı bir tehlike bulundurup bulundurmadığı tespit edilememiştir.

• Lenntech. Rutherfordium (Rf) - Chemical Properties, Health And Environmental Effects. Alındığı Tarih: 24 Şubat 2021. Alındığı Yer: Lenntech | Arşiv Bağlantısı