Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Pul Kanatlılar (Lepidoptera)

Pul Kanatlılar (Lepidoptera) Pedram Türkoğlu

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Pul Kanatlılar
  • Bilimsel Adı Lepidoptera
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Pul Kanatlılar
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Butterflies and Moths

Açıklama ve Genel Bilgi

Lepidoptera, 126 familya içerisinde yaklaşık 180.000 türe sahip büyük bir böcek takımıdır. Birçok entomolog, popülaritesi nedeni ile bu böcek takımı üzerinde çalışmalar yapmaktadır. Gelişimleri holometaboldür. Yani larva, erişine benzemez ve arada pupa evresi vardır. Bileşik gözleri büyüktür ve oselluslar sık rastlanır. Larvalar (tırtıl) oldukça savunmasız olduğu için aposematizm denilen uyarıcı renklenme görülebilir. Kelebekler ve güveler farklı canlı gruplarıdır. Kabaca kelebekler, kanatlarını konduğunda yere dik kapatırken; güveler, dinlenirken vücutlarını örtecek şekilde kanatlarını yere paralel kapatırlar. Kelebeklerin antenleri ince, güvelerin antenleri kıllarla kaplı olabilir. Tabii istisnalar olacaktır elbet. Ancak durum genel hatları ile bu şekildedir. Kelebekler ve güveler arasındaki farkları incelediğimiz yazımıza buradan ulaşabilirsiniz.

Erken Jura Devri'ne yani yaklaşık 200 milyon yıl öncesine ait fosil kaydı mevcut. Fosilleşmeleri oldukça zor olduğu için pek sık rastlanmazlar. Çiçekli bitkilerin evrimi ile paralellik göstermiş olabilirler.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 30/11/2020 04:50:51 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7243