Prometyum

Prometyum Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Images of Elements
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
39 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 62. yazısıdır. Dizinin ilk yazısına gitmek için buraya, dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

• İngilizce İsim Promethium
  • Sembol Pm
  • Grup N/A
  • Elektron Konfigürasyonu 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6 5s2 4d10 5p6 6s2 4f5
  • Semantik Elektron Konfigürasyonu [Xe] 4f5 6s2
  • Atom Kütlesi 145 Da (0.00002000 Da)
  • Kategori Lantanit
  • Görünüm Metalik
  • Dünya Kabuğunda kg/kg
  • Meteoritlerde 0 %
  • Deniz Suyunda kg/L
  • Güneş Sistemi'nde silisyuma göre mol oranı
  • Kayma (Shear) Modülü 18 GPa
  • Esneklik (Bulk) Modülü 33 GPa
  • Poisson Oranı 0.28
  • Young Modülü 46 GPa
  • Keşfedildiği Ülke ABD
  • Keşfeden/Gözleyen ve Keşif/Gözlem Yılı S. Wu, E.G. Segrè ve H. Bethe, 1942
  • İzole Eden ve İzolasyon Yılı Charles D. Coryell, Jacob A. Marinsky, Lawrence E. Glendenin,[138][139] ve Harold G. Richter[kaynak gerekli], 1945

Prometyum, "Pm" sembolü ile gösterilen ve atom numarası 61 olan kimyasal bir elementtir. Radyoaktif yapısı, fiziksel ve kimyasal özelliklerinden daha çok araştırılan bir konudur. Prometyum, 1.160°C (2.120°F) erime noktasına sahip ve ölçülebilen bir kaynama noktası olmayan gümüş beyazı bir metaldir. Yoğunluğu santimetre küp başına 7,2 gramdır. Prometyum, kimyasal açıdan diğer nadir toprak elementlerine benzer özelliklere sahiptir.

Prometyum, yer kabuğunda hiçbir zaman bulunamadı. Bununla birlikte, Andromeda galaksisindeki bazı yıldızların tayflarında da gözlemlenmiştir. Bir yıldızın tayfı, yıldızın yaydığı ışıktır. Doğal prometyum için iki olası kaynak vardır: doğal öropiyum-151'in (prometyum-147 üretir) ve uranyumun (çeşitli izotopların) nadir bozunmaları bu kaynakları oluşturur. Prometyum-145, en kararlı prometyum izotopu olsa da, sadece prometyum-147'nin kimyasal bileşikleri için kullanımlar mevcuttur. Prometyum-147 parlak boyalarda, atomik pillerde ve kalınlık ölçüm cihazlarında kullanılmaktadır. Doğal prometyum aşırı derecede azdır. Bu yüzden sadece Uranyum-235'i (zenginleştirilmiş uranyum) termal nötronlarla bombardıman ederek (fisyon ürünü olarak) prometyum-147 üretmek suretiyle sentezlenir.

Prometyum çoğu zaman araştırma amaçlı kullanılır. Işıklı boyalarda beta radyasyon kaynağı, güdümlü füzeler, saatler, kalp pilleri, nükleer piller ve sinyaller için ışık kaynağı olarak kullanılabilir. Gelecekte taşınabilir X-ışını kaynağı olarak kullanılması mümkündür.

1902'de Bohuslav Branner, periyodik tabloda neodimyum ve samaryum arasında bir element daha olması gerektiğini düşünüyordu. Bu tahmin ettiği elementin tüm izotoplarının radyoaktif olduğunu ve çoktan ortadan kaybolduğunu bilmediğinden işi bir hayli zordu. Onu keşfetmek için girişimlerde ve çeşitli iddialarda bulunuldu ancak hepsi yanlıştı. Sancılı bir süreçten sonra 1945'te Jacob A. tarafından sentezlendi. Bunu yapmak için, bir nükleer reaktörden alınan uranyum yakıtını fisyon ürünlerinden ayırmak amacıyla iyon değişim kromatografisi yöntemini kullandılar.

Prometyum, adını Yunan mitolojisinde Tanrılardan ateşi çalan ve insanlara veren Prometheus'dan almıştır.

Sağlık Etkileri

Prometyumun canlılar üzerinde bilinen hiçbir rolü yoktur; fakat yoğun radyoaktivitesi nedeniyle biraz tehlikelidir. Hayvanlar üzerinde hala bazı deneyler yapılıyor olsa da net bir sağlık etkisine henüz ulaşılmadı.

Çevresel Etkileri

Prometyum doğada pratik olarak mevcut değildir. Bu nedenle çevreye hiçbir tehdit oluşturmaz. Yüksek radyoaktivitesi nedeniyle dikkatlice kontrol edilmesi gerekir.

Prometyumun sınırlı bir kullanım alanı vardır. Güç kaynağı olarak kullanılabilir. Verdiği radyasyon, pilden gelen enerjiye benzer şekilde enerji sağlar. Bir prometyum pil, uydularda veya uzay sondalarında olduğu gibi diğer pil türlerinin çok ağır veya kullanılamayacak kadar büyük olduğu yerlerde kullanılabilir. Bununla birlikte, bu tür piller genel kullanım için çok pahalıdır.

• Chemistry Explained. Promethium, Chemical Element - Uses, Elements, Metal, Number, Name, Symbol, Property, Mass. Alındığı Tarih: 17 Şubat 2021. Alındığı Yer: Chemistry Explained | Arşiv Bağlantısı