Prometyum

Prometyum Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Prometyum Images of Elements
Prometyum
2 dakika
1,350
Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 61. yazısıdır. Bu yazı dizisini okumaya, serinin 1. yazısı olan "Hidrojen" başlıklı makalemizden başlamanızı öneririz.

Tüm Reklamları Kapat

Prometyum, "Pm" sembolü ile gösterilen ve atom numarası 61 olan kimyasal bir elementtir. Radyoaktif yapısı, fiziksel ve kimyasal özelliklerinden daha çok araştırılan bir konudur. Prometyum, 1.160°C (2.120°F) erime noktasına sahip ve ölçülebilen bir kaynama noktası olmayan gümüş beyazı bir metaldir. Yoğunluğu santimetre küp başına 7,2 gramdır. Prometyum, kimyasal açıdan diğer nadir toprak elementlerine benzer özelliklere sahiptir.

Prometyum, yer kabuğunda hiçbir zaman bulunamadı. Bununla birlikte, Andromeda galaksisindeki bazı yıldızların tayflarında da gözlemlenmiştir. Bir yıldızın tayfı, yıldızın yaydığı ışıktır. Doğal prometyum için iki olası kaynak vardır: doğal öropiyum-151'in (prometyum-147 üretir) ve uranyumun (çeşitli izotopların) nadir bozunmaları bu kaynakları oluşturur. Prometyum-145, en kararlı prometyum izotopu olsa da, sadece prometyum-147'nin kimyasal bileşikleri için kullanımlar mevcuttur. Prometyum-147 parlak boyalarda, atomik pillerde ve kalınlık ölçüm cihazlarında kullanılmaktadır. Doğal prometyum aşırı derecede azdır. Bu yüzden sadece Uranyum-235'i (zenginleştirilmiş uranyum) termal nötronlarla bombardıman ederek (fisyon ürünü olarak) prometyum-147 üretmek suretiyle sentezlenir.

Prometyum çoğu zaman araştırma amaçlı kullanılır. Işıklı boyalarda beta radyasyon kaynağı, güdümlü füzeler, saatler, kalp pilleri, nükleer piller ve sinyaller için ışık kaynağı olarak kullanılabilir. Gelecekte taşınabilir X-ışını kaynağı olarak kullanılması mümkündür.

1902'de Bohuslav Branner, periyodik tabloda neodimyum ve samaryum arasında bir element daha olması gerektiğini düşünüyordu. Bu tahmin ettiği elementin tüm izotoplarının radyoaktif olduğunu ve çoktan ortadan kaybolduğunu bilmediğinden işi bir hayli zordu. Onu keşfetmek için girişimlerde ve çeşitli iddialarda bulunuldu ancak hepsi yanlıştı. Sancılı bir süreçten sonra 1945'te Jacob A. tarafından sentezlendi. Bunu yapmak için, bir nükleer reaktörden alınan uranyum yakıtını fisyon ürünlerinden ayırmak amacıyla iyon değişim kromatografisi yöntemini kullandılar.

Tüm Reklamları Kapat

Prometyum, adını Yunan mitolojisinde Tanrılardan ateşi çalan ve insanlara veren Prometheus'dan almıştır.

Sağlık Etkileri

Prometyumun canlılar üzerinde bilinen hiçbir rolü yoktur; fakat yoğun radyoaktivitesi nedeniyle biraz tehlikelidir. Hayvanlar üzerinde hala bazı deneyler yapılıyor olsa da net bir sağlık etkisine henüz ulaşılmadı.

Çevresel Etkileri

Prometyum doğada pratik olarak mevcut değildir. Bu nedenle çevreye hiçbir tehdit oluşturmaz. Yüksek radyoaktivitesi nedeniyle dikkatlice kontrol edilmesi gerekir.

Prometyumun sınırlı bir kullanım alanı vardır. Güç kaynağı olarak kullanılabilir. Verdiği radyasyon, pilden gelen enerjiye benzer şekilde enerji sağlar. Bir prometyum pil, uydularda veya uzay sondalarında olduğu gibi diğer pil türlerinin çok ağır veya kullanılamayacak kadar büyük olduğu yerlerde kullanılabilir. Bununla birlikte, bu tür piller genel kullanım için çok pahalıdır.

Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

• Chemistry Explained. Promethium, Chemical Element - Uses, Elements, Metal, Number, Name, Symbol, Property, Mass. Alındığı Tarih: 17 Şubat 2021. Alındığı Yer: Chemistry Explained | Arşiv Bağlantısı
  • Lenntech. Promethium (Pm) - Chemical Properties, Health And Environmental Effects. Alındığı Tarih: 17 Şubat 2021. Alındığı Yer: Lenntech | Arşiv Bağlantısı
  • Royal Society of Chemistry. Promethium - Element Information, Properties And Uses | Periodic Table. Alındığı Tarih: 17 Şubat 2021. Alındığı Yer: Royal Society of Chemistry | Arşiv Bağlantısı
  • Wikipedia. Chemical Element With The Atomic Number Of 61. (17 Mayıs 2001). Alındığı Tarih: 17 Şubat 2021. Alındığı Yer: Wikipedia | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 02/12/2023 09:01:51 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/10157

Tüm Reklamları Kapat
"Güneş Tanrıçası": Var Olmaması Gereken Bir Parçacık Daha Keşfedildi!
Meksikalı Uzaylılar Gerçek mi?
Bir Odaya Neden Girdiğinizi Neden Unutuyorsunuz?
Hazırlıklı Olmak Depremin Sonucunu Gerçekten Değiştirir mi?
Cinayetin Bilimi: Canavar Komşum Nasıl Yakalandı?

M. Ölçer, et al. Prometyum. (31 Ocak 2021). Alındığı Tarih: 2 Aralık 2023. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/10157
Ölçer, M., Bakırcı, Ç. M. (2021, January 31). Prometyum. Evrim Ağacı. Retrieved December 02, 2023. from https://evrimagaci.org/s/10157
M. Ölçer, et al. “Prometyum.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 31 Jan. 2021, https://evrimagaci.org/s/10157.
Ölçer, Metehan. Bakırcı, Çağrı Mert. “Prometyum.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, January 31, 2021. https://evrimagaci.org/s/10157.