Oxalidales (Oxalidales)

• Bilimsel Adı Oxalidales
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Oxalidales
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Oxalidales
Taksonomi
  • Bu içerik, Evrim Ağacı'nın tür gözlemleri ve türlere dair bilgileri barındıran Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.

Oxalidales, açık tohumlu bitkilerin altındaki çok çenekli bitkilerin ekşi yonca takımıdırlar. Bu takım 7 aile, 58 cins ve 1,810 türden oluşur. Oxalidales takımındaki bitkilerin arasında tek yıllıklar, çok yıllık otlar, tırmanıcı bitkiler, çalılar, ağaçlar ve hem ılıman hem de tropik bölgelerde yetişen bitkiler yer almaktadır.

Oxalidales takımında yer alan aileler:

• Brunelliaceae
  • Cephalotaceae
  • Connaraceae
  • Cunoniaceae
  • Elaeocarpaceae
  • Huaceae
  • Oxalidaceae (Ekşi yoncagiller familyası)

Takımın en geniş cinsi Oxalis'tir ve dünya geneline yayılmış 700'den fazla türe sahiptir. Bu cinsi, yaklaşık 50 tür ot ve küçük çalıyla Biophytum takip etmektedir. Averrhoa yalnızca iki tür barındıran bir tropik ağaç cinsidir.

Oxalidales takımında yer alan bitkilerin büyük bir kısmı tropik bölgelerde bulunur; ancak aralarında daha ılıman bölgelerinde yetişen bitkiler de bulunur.

Davranış ve Üreme

Oxalidales takımındaki bitkilerde genellikle loblaşmanın tamamlanmış ve yaprakçıkların oluşmuş olduğu bileşik yapraklar bulunur. Büyük bir çoğunluğunun çiçekleri beş ya da altı sepal ve petallidir; anter sayısı bunun iki katıdır ve karpelleri bazen birleşik bazen ayrıdır. Pek çok türün tohumlarında zar bulunur; bu da bu bitkilerin hayvanlar tarafından yayılmasına bağlanır.

Pek çoğu akşamları ya da kötü havalarda yapraklarını kapatırlar. Oxalidales türündeki bitkiler topraktan oksalik asit çekerler, bu da isimlerini aldıkları kendilerine özgü ekşi tadı verir.

Yıldız meyvesi (Averrhoa carambola), asidik meyveleri için yetiştirilir. Oxalis türlerinin bir kısmı süs vitkisi olarak yetiştirilir. Sarı çiçekli Oxalis corniculata genellikle seralarda bulunur. Oxalis tuberosa, yani Yeni Zelanda yamı, yenilen yumru kökleri için yetiştirilir; benzer şekilde Türkçesi koca ekşi yonca olarak bilinen Oxalis pes-caprae'nin de yumru kökleri bazı bölgelerde gıda olarak tüketilirken dünyanın pek çok bölgesindeyse yabani ot olarak görülür.

Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 10/06/2023 21:31:32 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/12057

Kurt
Araba Tekerleği Yuvarlak Olmak Zorunda mı? Üçgen Tekerlek Mümkün mü?
Büyük Patlama Neden Evrenin Başlangıcı Olamaz?
Detoks Saçmalığı: Vücudunuzu Toksinlerden Nasıl Arındırırsınız?
Evrene Dair 7 Sorunuza 7 Cevap! | Sorun Var #5

B. Aknam, et al. Oxalidales (Oxalidales). (15 Temmuz 2022). Alındığı Tarih: 10 Haziran 2023. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/12057
Aknam, B., Bakırcı, Ç. M. (2022, July 15). Oxalidales (Oxalidales). Evrim Ağacı. Retrieved June 10, 2023. from https://evrimagaci.org/s/12057
B. Aknam, et al. “Oxalidales (Oxalidales).” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 15 Jul. 2022, https://evrimagaci.org/s/12057.
Aknam, Bilge. Bakırcı, Çağrı Mert. “Oxalidales (Oxalidales).” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, July 15, 2022. https://evrimagaci.org/s/12057.