Osmiyum

Osmiyum Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Osmiyum Wikipedia
osmiyum
2 dakika
3,053
Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 76. yazısıdır. Bu yazı dizisini okumaya, serinin 1. yazısı olan "Hidrojen" başlıklı makalemizden başlamanızı öneririz.

Tüm Reklamları Kapat

Osmiyum, "Os" sembolü ile gösterilen ve atom numarası 76 olan kimyasal bir elementtir. Osmiyum, periyodik tablonun 8. grubunda yer alır. Platin grubunda yer alan sert, kırılgan, mavimsi-beyaz bir renge sahip geçiş metalidir. Platin grubunun diğer beş elementi; rutenyum, rodyum, paladyum, indiyum ve platindir. Bu elementler genellikle yer kabuğunda bir arada bulunur. Aynı zamanda benzer fiziksel ve kimyasal özelliklere sahiptirler.

Fiziksel özellikler

Osmiyum, erime noktası yaklaşık 3.000°C (5.400°F) ve kaynama noktası yaklaşık 5.500°C (9.900 °F) olan mavimsi beyaz renkte, parlak bir metaldir. Yoğunluğu santimetre küp başına 22,5 gramdır. Bu değerler platin metalleri arasında en yüksek değerlerdir. Osmiyum çoğu metalden farklı olarak işlenemez, eritilemez ve şekillendirilemez. Çalışılması zor bir metal olduğu için çok az kullanım alanı bulunmaktadır.

Kimyasal özellikler

Osmiyum, uzun süre maruz kaldıktan sonra asitler ve aqua regia tarafından çözülür. Isıtıldığında ise oksijenle birleşerek osmiyum tetroksit (OsO4) oluşturur. Osmiyum tetroksit çok toksiktir; fakat osmiyumun tek ticari olarak kullanılan bileşiği de budur.

Osmiyum yer kabuğunda nadir bulunan bir elementtir. Osmiyum bakımından zengin cevherlerde, en yaygın olarak bulunma şekli osmiridium ve iridosmine olarak bulunur. Osmiyum ayrıca tüm platin cevherlerinde bulunur. Bilinen en büyük osmiyum rezervi Güney Afrika'daki Bushveld magmatik kompleksidir. Aynı şekilde Rusya'daki Norilsk yakınlarındaki devasa bakır-nikel yatakları ve Kanada merkezli Sudbury havzası da önemli osmiyum kaynaklarıdır.

Tüm Reklamları Kapat

Osmiyum metalinin çok az kullanımı vardır. Bazen platin ve indiyumu daha sert hale getirmek için alaşımlarına eklenir. Örneğin en iyi kalem uçlarını elde edilebilmek için osmiyum-platin alaşımları kullanılır. Osmiyum-platin alaşımı saf platinden daha serttir. Bazı osmiyum ve platin alaşımları da özel laboratuar ekipmanı yapmak için kullanılır.

İnce bölünmüş osmiyum metali katalizör olarak kullanılır. Katalizör, bir kimyasal reaksiyonu hızlandırmak veya yavaşlatmak için kullanılan bir maddedir. Katalizör, reaksiyon sırasında herhangi bir değişikliğe uğramaz. Birleşik hidrojen ve nitrojenden amonyak yapma tepkimesinde bir katalizör olarak osmiyum kullanır.

1803'te Smithson Tennant, nitrik ve hidroklorik asitlerin bir karışımı olan aqua regia'yı seyreltmek için platin ekledi ve metalin tamamının tepkimeye girmediğini gözlemledi. Daha önceki bilim insanları, kalıntının grafit olduğunu varsaymıştı, ancak Tennant başka bir element olduğundan şüpheleniyordu ve araştırmaya başladı. Asit ve alkali işlemlerin bir kombinasyonuyla, yaydığı güçlü koku nedeniyle iridyum ve osmiyum adını verdiği iki yeni metal elementi şeklinde ayırdı.

Adı, koku anlamına gelen Yunanca 'osme' kelimesinden türemiştir.

Osmiyumun Sağlık Etkileri

Osmiyum tetroksit, OsO4, oldukça toksiktir. Havadaki 10-7 g/m3 kadar düşük konsantrasyonları; akciğer tıkanıklığına, cilt ve göz hasarına neden olabilir. Özellikle oksit hali, yalnızca uygun niteliklere sahip bir kimyager tarafından kullanılmalıdır. Osmiyum tetroksit, buharının ve aerosolünün solunması veya yutulması ile vücuda geçebilir. Yarattığı tahribatlar ise şöyledir:

• Soluma durumlarında: Yanma hissi, öksürük, baş ağrısı, hırıltı, nefes darlığı, görsel rahatsızlıklar.
  • Cilt ile temasında: Kızarıklık, deri yanıkları, ağrı, deride renk değişikliği, kabarcıklar.
  • Gözler ile temasında: Kızarıklık, ağrı, bulanık görme, görme kaybı, şiddetli derin yanıklar.
  • Yutma durumlarında: Karın krampları, yanma hissi, şok veya bayılma oluşabilir.

Osmiyumun çevresel etkileri

Osmiyum ekotoksisitesinin, oksitleyici olarak mukavemeti nedeniyle çok düşük olmasını beklenir, bu da onu, makul ölçüde zararsız olan bir metal formu olan dioksite kolayca dönüştürülmesini sağlar. Yani bilinen bir kötü etkisi bulunmamaktadır.

Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

• Azom. Osmium – Properties And Applications. Alındığı Tarih: 24 Ocak 2021. Alındığı Yer: Azom | Arşiv Bağlantısı
  • Lenntech. Osmium (Os) - Chemical Properties, Health And Environmental Effects. Alındığı Tarih: 24 Ocak 2021. Alındığı Yer: Lenntech | Arşiv Bağlantısı
  • Royal Society of Chemistry. Osmium - Element Information, Properties And Uses | Periodic Table. Alındığı Tarih: 24 Ocak 2021. Alındığı Yer: Royal Society of Chemistry | Arşiv Bağlantısı
  • Chemistry Explained. Osmium, Chemical Element - Reaction, Water, Uses, Elements, Metal, Number, Name, Symbol. Alındığı Tarih: 24 Ocak 2021. Alındığı Yer: Chemistry Explained | Arşiv Bağlantısı
  • Wikipedia. Chemical Element With Symbol Os And Atomic Number 76. (17 Mayıs 2001). Alındığı Tarih: 24 Ocak 2021. Alındığı Yer: Wikipedia | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 28/11/2023 23:46:14 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/10026

Yaşlanma
Dalga Boyu
2 Kitapla Bir Kamyonu Durdurabilir miyiz?
Bunları Herkes Neden Yanlış Biliyor? | Mandela Etkisi
Antarktika'daki Canlıların Kaçamadığı Ölümcül Buz Büyüsü!
Mikrodalga Fırın, Yemekleri Nasıl Isıtır?
Nihayet Başarılan
Nihayet Başarılan "Füzyon Ateşlemesi" Gerçekten Devrim mi?

S. Aslan, et al. Osmiyum. (28 Ocak 2021). Alındığı Tarih: 28 Kasım 2023. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/10026
Aslan, S., Bakırcı, Ç. M. (2021, January 28). Osmiyum. Evrim Ağacı. Retrieved November 28, 2023. from https://evrimagaci.org/s/10026
S. Aslan, et al. “Osmiyum.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 28 Jan. 2021, https://evrimagaci.org/s/10026.
Aslan, Sevcan. Bakırcı, Çağrı Mert. “Osmiyum.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, January 28, 2021. https://evrimagaci.org/s/10026.