Oganesson

Oganesson Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Oganesson
Oganesson elementinin elektron dağılımı.
Wikimedia Commons
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
1 dakika
450 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım
Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 119. yazısıdır. Bu yazı dizisini okumaya, serinin 1. yazısı olan "Hidrojen" başlıklı makalemizden başlamanızı öneririz.

• İngilizce İsim Oganesson
  • Sembol Og
  • Elektron Konfigürasyonu 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6 5s2 4d10 5p6 6s2 4f14 5d10 6p6 7s2 5f14 6d10 7p6
  • Semantik Elektron Konfigürasyonu *[Rn] 5f14 6d10 7s2 7p6
  • Atom Kütlesi 294 Da ( Da)
  • Blok p
  • Kategori Bilinmiyor
  • Görünüm
  • Atomik Yarıçap pm
  • Erime Sıcaklığı K
  • Dünya Kabuğunda kg/kg
  • Şehir Toprağında kg/kg
  • Meteoritlerde 0 %
  • Deniz Suyunda kg/L
  • Güneş Sistemi'nde silisyuma göre mol oranı
  • Keşfedildiği Ülke Rusya
  • Keşfeden/Gözleyen ve Keşif/Gözlem Yılı Y. Oganessian vd. (Dubna'da bulunan ONAE), 2002
  • İzole Eden ve İzolasyon Yılı Nükleer Araştırma Ortak Enstitüsü,

Oganesson elementi "Og" sembolü ile gösterilmektedir. Atom numarası 118 olan elementin atom ağırlığı ise 298 olarak belirlenmiştir. Periyodik cetvelin 7. periyodunun soygazlar grubunda yer almaktadır. Bir ametal element olarak oda koşullarında gaz fazında bulunması beklenmektedir. Atomun erime ve kaynama noktaları bilinmemektedir.[1] Oganesson, şimdiye karar yeterli miktarda üretilemediğinden; halojenlerle, asitlerle ve bazlarla reaksiyonlarında radon ve ksenon gibi davranacağı tahmin edilmektedir.[2] Diğer tüm asal gaz katılarının aksine, oganessonun bir yarı-iletken olduğu tahmin edilmektedir.[3]

Oganesson, yapay bir element olduğundan kararsız bir yapıya sahiptir ve kararlı bir izotopu bulunmamaktadır. Bu izotop 294Og, yarı ömrü yaklaşık 0.89 milisaniye olarak bilinmektedir. Alfa bozunması ile livermoriyum-290 dönüşür.[4]

Kaliforniyum atomlarını, kalsiyum iyonlarıyla 1080 saat boyunca bombardıman altında tutan Rus bilim insanları, Oganesson üretmeyi başardılar. Bu deney sonucunda, oganesson elementine ait sadece üç atomunu elde ettiler.[4]

Şimdiye kadar sadece birkaç oganesson atomu üretildiğinden, şu anda temel bilimsel araştırma dışında hiçbir kullanımı yoktur.[5]

Rusya, Dubna'daki Ortak Nükleer Araştırma Enstitüsü ve California, Lawrence Livermore Ulusal Laboratuvarı'ndaki (LLNL) araştırmacı bilim insanları, 118 numaralı oganesson elementini 2002'de ürettiler. Reaksiyon, kalsiyum-48 ile kaliforniyum-249 füzyonuydu. Kalsiyum iyonları, bir siklotronda (bir partikül hızlandırıcı) kiriş halinde oluşturuldu ve titanyum folyo üzerine bırakılan hedef, bir kaliforniyum oksit tabakasında ateşlendi. Bombardıman 2300 saat sürdü ve toplam dozda 2,5 x 1019 kalsiyum iyonu biriktirdi. 2.55 ms ila 3.16 ms süresince var olan oganesson-294'ün iki atomu Mart 2002'de üretildi. Keşif, 2015 yılında Uluslararası Saf ve Uygulamalı Kimya Birliği (IUPAC) tarafından doğrulandı.[6]

Elementin ismi, Rus nükleer fizikçisi Yuri Oganessian'ı transaktinid element araştırmalarına yaptığı katkılardan dolayı verilmiştir. Daha önceden element, Latincede "bir-bir-sekiz" anlamına gelen "ununoktiyum" geçici adıyla anılmaktaydı.

Oganesson elementi doğal olarak oluşmadığından, doğaya veya insana karşı herhangi bir etkisi yoktur.[5]