Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Neanderthaller Hangi Yiyecekleri Tercih Ederlerdi?

Bu yazı, New Historian isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Geçmişteki çoğu çalışma Neanderthallerin diyetlerinde ne tür yiyecekleri olduğunu keşfetmeye odaklanmış olsa da Tel Aviv Üniversitesi'nden bilim insanları, soyu tükenmiş evrimsel kuzenlerimizin seçme şansı olduğunda ne yemeyi tercih etmiş olduklarını anlamaya çalışıyor.

Çalışmanın önderi olan Ran Barkai ve öğrencisi Hagar Reshef, Neanderthallerin en sevdiği yiyeceğin fil eti olduğunu söylüyor. Özellikle de favorileri olan ergenlik çağındaki filler (dana buzağısına eş dönemler denebilir).

Barkai ve Reshef, başlangıçta Neanderthaller gibi erken homininlerin damak tatlarını ve tercihlerini belirlemek konusunda kafası karışık durumdaydı. National Geographic'le yaptığı bir röportajda Reshef, damak tatları ve tercihleri konusunda kesin sonuç verecek bir araştırmanın imkansız olduğunu, fakat araştırmanın iyi sonuç vermesini sağlayacak kadar dolaylı kanıtın mevcut olduğunu söylemişti.

İki araştırıcı, çalışmalarını daha önce Neanderthal üzerinde yapılan tat alma duyusu ile ilişkili DNA çalışmaları üzerine kurdular. Carles Lalueza-Fox tarafından yapılan çalışmada, Neanderthallerin yemek tercihlerinde bitter tatların önemli olduğuna dair genetik kanıtlar bulundu. Modern insanlarda olduğu gibi, elbette Neanderthaller arasında da gen çeşitliliği görülmekteydi ve bu tarihöncesi hominin grubu içerisinde de tat duyarlılığı çeşitliliği mevcuttu.

Tabii ki, daha genç bir fili avlamak olgunları avlamaya göre daha kolay olacaktır. Bu da arkeolojik alanlarda, kalıntılarının daha yoğun bulunmasına bir açıklama sayılabilir. Ancak, her şeye rağmen genç bir fili öldürmek de zorlu bir iştir. Bu durum Reshef'i, Neanderthallerin tatlarından hoşlanıyor olabilecekleri ve diğer büyük av hayvanlarına tercih ettikleri konusunda düşünmeye itti. Reshef, daha genç filleri avlama davranışında, hem tadın hem de avlama kolaylığının eşit oranda etkili olabileceğinin altını çiziyor.

Reshef ve Barkai ayrıca, modern fillerin tadlarının subjektif olarak değerlendirmelerini de çalışmalarına eklemiştir. Kulağa tuhaf gelebilir, aslında tadın niteliği hakkında kendileri ilk elden bilgi toplamak yerine, tarihsel kayıtları incelediler. Özellikle de Doğu Kenya'da 1967 yılında Liangula halkından avcılar üzerinde yapılan araştırmadan yararlandılar. Liangula avcıları, daha genç filleri tatları dolayısıyla tercih ettiklerini dile getirmişler -bu durum benzer gruplarda da aynı şekilde. Biyokimyasal analizler, besin değerlerinin genç fillerde, olgun olanlara göre daha fazla olduğunu da göstermiştir. Bu da Neanderthallerin genç filleri tercih ettiği fikrine güçlendiren bir bilgi olabilir.

1. Çeviri Kaynağı: New Historian | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 02/12/2020 13:18:49 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7053

“Bilim şöyle çalışır: Hata yapmıyorsan, bilim yapmıyorsun demektir. Eğer yaptığın hataları düzeltmiyorsan, kesinlikle bilim yapmıyorsun demektir. Hatalı olduğunu kabul edemiyorsan, hiç yapma daha iyi.”