Evrim Ağacı

Nazca Çizgileri: Uzaylıların Peru'daki Hava Sahası Mı?

Nazca çizgileri arasındaki en meşhur olanlardan biri “Örümcek”tir.
Pixabay
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Güney Peru’da bulunan Nazca çizgileri birer Jeogliftir, yani insanlar tarafından Dünya’nın yüzeyinde oluşturulan şekillerdir. Kendilerinden önce gelen Paracas kültüründen (MÖ 800 – MS 100) etkilenen Nazca halkı (MÖ 100 – MS 800) birbirinden farklı çizgiler oluşturmuşlardır. 800’e yakın düz çizgi, 300’e yakın geometrik şekil, 70’e yakın canlı (kuş, balık, maymun, örümcek, insan, ağaç ve çiçek) gibi şekiller bulunmuştur. Düz çizgiler oldukça uzun olup aralarındaki en uzun olanların 14 kilometreyi bulabilirken, canlıları temsil eden biyomorfik çizgilerin uzunluğu 15 ile 360 metre arasında değişebilmektedir. Özetle çizgileri oluştururken doğadan esindikleri bellidir ve daha karmaşı çizgileri düz çizgilere oranla daha kısa tutmuşlardır.

Günümüzde jeoglifler sanatsal olarak yapılsalar bile, tıpkı ekin şekilleri iddiasında verdiğimiz örnekler gibi, eski jeoglifler astronomik ya da dinsel amaçlarla oluşturulmuş olabilirler. Jeoglifler bir alanda bulunan taşların kaldırılması, ters yüz edilmeleri ya da düzenlemeleriyle yapılabilir. Nazca Çölündeki çizgilerin kızıl toprağın üzerinde bulunan kırmızı çakıl taşların kaldırıp alttaki beyazımsı kısmı görünür hale getirilmesiyle oluşturulduklarını biliyoruz. Dünya’dan diğer jeoglif örneklerin bazıları şunlardır: Blythe Intaglios (ABD), Cerros Pintados (Şili), Effigy Mounds (ABD), Quebrada de Santo Domingo (Peru), Big Horn Medicine Wheel (ABD), Uffington Horse (İngiltere), Cerne Abbas Giant (İngiltere) ve Gummingurru (Avustralya).

110 metre uzunluğunda olan Uffington White Horse
Wikimedia Commons (Danielgrad, 2008)

Nazca çizgiler ilk kez 1927 yılında arkeolog Toribio Mejia Xesspe tarafından keşfedilmiştir. İlerleyen senelerde arkeologlar, etnologlar ve antropologlar bu çizgilerin neden yapılmış olabilecekleri üzerinde araştırma yaparak astronomik, dinsel ya da sanatsal veyahut hepsini içerecek şekilde oluşturulmuş olabileceklerini düşünmektedirler. Maria Reiche adında bir matematikçi ve arkeolog, Nazca çizgilerini araştırmakla tanınmıştır. Bu çizgilerin bir tür "Astronomik Takvim" olarak önemli yıldızların yükselişine ve Güneş'in gündönümü gibi olaylara işaret ettiğine inanmıştır. Bununla birlikte bu çizgilerin Dünya dışı varlıklar tarafından oluşturulduğuna dair fikirlere de karşı çıkarak bu çizgilerin insanlar tarafından yapıldığını belirtmişti. Astronom olan Gerald Hawkins de Maria Reiche'ın astronomik teorisini kanıtlamak için bir grupla beraber bu çizgileri ziyaret etti, ancak 1968 tarihinde başarısız olmuştu. National Geographic Topluluğu’nun da yaptığı araştırmaya göre Nazca çizgilerinin bazıları 2000 sene önce Güneş, Ay ve belirli yıldızlara işaret etse bile, bunların tesadüfi olduğunu belirtiliyor. 1973 senesinde Gerald Hawkins bir bilgisayar programıyla 186 çizgiyi inceleyerek sadece %20'si kadarının astronomik bir öneme sahip olduğunu tespit etti. Antik uzaylılar fikrinin sıkı savunucularından biri olan Erich von Daniken ise yazdığı Chariots of the Gods? - Tanrıların Arabaları? (1968) kitabında bu çizgilerin "uzaylı tanrılar" için bir iniş alanı olduğunu iddia etmişti. Her türlü, neden yapıldıkları tam açıklığa kavuşulmuş olmasa bile, nasıl yapıldıkları iyi anlaşılmaktadır.

Nazca çizgilerinin UFO’lar için bir tür iniş sahası olduğu iddiasında bazı sorunlar bulunmaktadır: Yıldızlararası seyahatlere çıkabilen bir uçak teknolojisinin neden garip şekillerden oluşan bir alanı bir iniş pisti olarak kullanması gerektiği akılları kurcalamaktadır. Düz çizgileri kullanmış olsalar bile, 14 kilometre uzunluğundaki çizgi fazlasıyla abartılıdır (Dünya’daki uçak pistlerimiz bile 2 ile 5 kilometre arasında değişmektedir). İkincisi, bu çöldeki zeminin yapısı bir aracın inişi için fazlasıyla yumuşaktır, yerin 10 ile 30 santimetre altında olan bu çizgiler sağanak yağmurla bile zarar görebilecek kadar hassastır bu sebeple koruma altındadırlar ve UNESCO’nun listesinde bile yer almaktadırlar.

Nazca çizgilerinin ancak uzaylıların yardımıyla yapılabilecekleri fikri böylesine muazzam çizgilerin ancak tepeden bakılarak yapılabileceği iddiasına da dayanmaktadır. Paranormal araştırmacı ve skeptik Joe Nickell, National Geographic’in Is It Real? programı için sadece birkaç çubuk ve düğümlü kablo ile Nazca’daki meşhur “Örümcek” çizgisinin birebir aynısını oluşturmuştur.

Joe Nickell'in Nazca çizimi taklidi
Joe Nickell blog

Peki Gizemli Astronot Çizimi?

Bir başka iddiada, Nazca’da koca gözlerinden dolayı “Baykuş Adamı” (İng.: Owl Man) olarak bilinen 32 metre uzunluğundaki çizgidir. Bunun bir astronotu, devi ya da bir uzaylıyı tasvir ettiği söylenmiştir. İlk kez 1982 yılında Eduardo Herran tarafından keşfedilmiştir. Ancak dikkatli incelenirse, çizgideki figür aslında bir balıkçıdır, elinde de bir balık tuttuğu görülebilmektedir.

Owl Man (Tr.: Baykuş Adam)
Wikimedia Commons (Diego Delso)

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 05/08/2020 19:18:32 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1188

“Bilim, tıpkı bir okyanusun kıyıya vurması gibi direnilmez, şahane ve acımasız bir şekilde büyümektedir.”
Oliver Wendell Holmes