Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İlk resmi olarak isimlendirilen dinozor kemiği 1626 yılında Oxford Üniversitesi doğa bilimcisi ve Kimya Profesörü Robert Plot tarafından tespit edilen Megalosaurus fosilidir.

Ancak bu tespitin hikayesi birazcık daha karışıktır. Aslında keşfedilen ilk dinozor fosilleri Antik Yunan ve Antik Roma'ya kadar gider. Bu iki uygarlık, keşfettikleri bu dev kemiklerin eskiden yaşamış devlere ve "ejderha" adını verdikleri mitolojik yaratıklara ait olduklarını düşündüler. Geliştirdikleri bu uydurma açıklamalar, günümüze kadar ulaşarak yaşayan mitoloji içerisinde yer almayı sürdürdü. İşte Dr. Plot, keşfettiği femur kemiği fosilinin mitolojik bir "dev insan"a ait olduğu düşündü. Bu sebeple kendisi dinozorlarla ilgili herhangi bir çıkarım yapamadı ve mitolojik cevaplara başvurdu.

Aynı fosilin ilk defa isimlendirilmesi ise, 1824 yılında William Buckland tarafından yapıldı. Buckland, konuyu biraz daha bilimsel perspektife sokarak, kemiği Megalosaurus adını verdiği bir cins altında isimlendirerek "mitolojik" yanını kırdı. Halen teknik olarak "sıradan" ve "doğal" bir canlıya ait olarak görülmüyordu; ancak asırlar boyu süregelen uydurma açıklamalara nazaran bu unvanını yitirmişti. 1824'ten 2 sene önce, 1822 yılında Mary Ann Mantell ve eşi, Iguanodon adı verilen bir canlının fosilleri üzerinde çalışmaya başlaması, "dinozorlar" üzerindeki ilk resmi bilimsel araştırma olarak tarihe geçti. Ancak bu yeni doğan bilim dalı üzerine çalışanlar birbirlerinden pek haberdar olmadıkları için, bulguları da bütünleşik değildi.

Nihayet, tüm bunlardan 20 sene kadar sonra, 1841 yılında, Charles Darwin'in ebedi dostu ve neredeyse ebedi evrim karşıtlarından biri olan, tüm Dünya'nın saygısını kazanmış büyük bilim insanlarından olan, günümüzün en ihtişamlı bilim müzelerinden biri olan Londra Doğa Tarihi Müzesi'nin kurucusu paleontolog Richard Owen, dinozorlara ait diş ve femur fosilleri üzerinde yaptığı detaylı inceleme sonucu, bunların herhangi bir diğer hayvanın kemiklerinden farksız olduğunu tespit ve ilan etti. Bulguları ve analizleri sayesinde bilim camiasını kısa sürede ikna etti. Böylece Owen, bilim (ve toplum) literatürüne ilk defa "Dinosauria" ("korkunç sürüngenler") kelimesini kattı.

Bu yıldan sonra dinozorların, Nuh'un Gemisi'nden kaçan hayali yaratıklara veya ejderha-devler gibi mitolojik hikayelere ait olduğu fikirleri giderek azaldı ve yok oldu denebilir.

• B. Strauss. 12 Famous Fossil Discoveries. (2019, Ağustos 15). Alındığı Tarih: 14 Şubat 2020. Alındığı Yer: ThoughtCo | Arşiv Bağlantısı
  • B. Sachatello-Sawyer. When Was The First Dinosaur Discovered?. (2020, Şubat 14). Alındığı Tarih: 14 Şubat 2020. Alındığı Yer: Scholastic | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 08/04/2020 09:30:34 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5542

“Bilimin sahtebilimden çok daha şaşırtıcı olduğunu düşünüyorum. Hem bilimin sahtebilim üzerine ek bir özelliği daha vardır: Gerçektir.”