Evrim Ağacı

Loki: Türümüzün de Doğrudan Atası Olan, En Eski Tek Hücreli Canlı

Tavsiye Makale

Bu yazı, Discovery News isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Nature’da yayımlanan bir araştırmaya göre, Atlantik Okyanusu’nun bir buçuk deniz mili altındaki tortulda bulunan tek hücreli bir organizma en eski atamız olabilir.

Organizma tek hücreli, teknik tabirle bir arkedir. Ancak genetik düzeyde baktığımızda, hayvanlar, bitkiler ve mantarlar (yani ökaryotlar) gibi karmaşık genetik ve hücresel yapılı canlıların evrimini mümkün kılabilecek "başlangıç kiti" olarak tanımlanan genetik özelliklere sahip olduğunu görürüz.

Yakınlarda bulunan bu organizma Lokiarchaeota, kısaca Loki olarak adlandırıldı. İsveç Uppsala Üniversitesi’nden araştırmacılar Loki’de buldukları şey tarafından şoka uğradılar. Ettema, Washington Post’a şöyle konuştu:

Bu yeni Loki genomunun genlerini derinlemesine gözden geçirmeye başladığımızda, önceden onunla ilgili bir şeyin tuhaf olduğunu keşfettik, daha çok ökaryotlara benzeyen genler bulduk. İlk olarak kendimizi bunun doğru olduğuna ikna etmemiz gerekmekteydi. Emin olduğumuzda ise genlerin daha ileri analizini yaptık ve sonunda oldukça özel oldukları anlaşıldı. Uzun süre önce bir noktada kompleks organizmalar ve Loki kendi ayrı yollarına gittiler: Biri bildiğimiz gibi canlı haline geldi ve Lokiler alemi çamura saplandı.

Araştırmacılar makalelerinde şöyle yazıyorlar:

Sonuçlarımız, ökaryotik konakçının gerçek bir arkeadan evrimleştiği hipotezine güçlü bir destek sağlıyor, üstelik ökaryotlara özgü özelliklerin temelini oluşturan çoğu bileşenin o atada halihazırda bulunduğunu gösteriyor. Bu, ökaryotların özellikleri olan hücresel ve genomik karmaşıklıktaki artışı desteklemek için konakçıya zengin bir genomik ‘başlangıç kiti’ sağladı.

Teşekkür: Bu yazıyı çeviren Merve Göker'e teşekkür ederiz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 09/07/2020 21:31:54 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3790

“İnsanlığın tümünü sevmek, komşumuzu sevebilmekten daha kolay gözükmektedir.”
Eric Hoffer