Evrim Ağacı

Leoparlar ve İnsanların Evrimsel Akrabalığı

Leoparlar ve İnsanların Evrimsel Akrabalığı Hluhluwe Game Reserve
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İnsan genomu ile kedigillerin genomu %85-92 arasında benzerlik taşımaktadır. Bu, kedigilleri bize oldukça yakın; ancak yine de epey uzak bir akraba yapmaktadır. Çünkü her ne kadar %85 veya %92 gibi sayılar kulağa aşırı büyük geliyor olsa da, %8-15'lik bir genom farkı devasa büyük bir farklılıktır!

Bunu anlamak için, bir Afrikalı ile bir Finlandiyalı'nın genomları arasındaki farklılığın %0.08'den küçük olduğu gerçeğini düşünebilirsiniz. Ancak apayrı bir insan türü olan Neandertaller ile %0.12'lik genom farkımız (yani %99.88'kik genom benzerliğimiz) bulunmaktadır. En yakın kuzenlerimiz olan şempanzelerle %1.23'lük genom farkımız (yani %98.77'lik genom benzerliğimiz) bulunmaktadır.

Bu kafar ufak farkların, birbirinden bu kadar farklı görünümlü ve özelliklere sahip iki canlıyı yaratmak için yeterli olduğunu düşünecek olursanız, %15 gibi bir genom farkının ne denli büyük olduğunu anlayabilirsiniz.

Yine de, %85-90 gibi büyük benzerlikler, evrimsel akrabalık ilişkisini tartışmasız bir şekilde ortaya koymaktadır. Bu genomik benzerlik oranları, morfolojik ve paleontolojik verilerle de birebir uyumludur. Bize daha az benzeyen canlılara gittikçe, genetik benzerliklerimiz azalmakta; daha benzer olduğumuz canlılara doğru geldiğinizde ise aramızdaki genom örtüşmesi ise dikkate değer miktarda artmaktadır.

Dolayısıyla, en yakın kuzenlerimiz diğer maymun türleri diye ağlayıp zırlamanın anlamı yok. Sonuçta aslan kaplanla da akrabayız, at ile de, ayı ile de, Salmonella bakterisi ile de... Bu, Evrim Ağacı denen devasa yaşam ağacının ve evrimsel biyolojinin bizlere öğrettiği, en nefes kesici gerçeklerden birisi.

• J. U. Pontius. (2007). Initial Sequence And Comparative Analysis Of The Cat Genome. Genome Research | Arşiv Bağlantısı, sf: 1675-1689.
  • Maciamo. Percentage Of Genetic Similarity Between Humans And Animals. (2009, Ekim 07). Alındığı Tarih: 20 Mart 2019. Alındığı Yer: Eupedia | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 08/07/2020 11:43:54 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4760

“Yapılması gerekeni bilmek, korkuyu yok eder.”
Rosa Parks