Evrim Ağacı

Kuşların Silahları: Kanatlar, Evrim ve İnsanlara Saldırı

Kuşların Silahları: Kanatlar, Evrim ve İnsanlara Saldırı Detroit Free Press
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Hiç bir kuşun saldırısına uğradınız mı? Emin olun bunu istemezdiniz. Çünkü o kanatlar, sadece tüy yumakları değil!

Kuşların dinozorlardan evrimleştikleri bugün net bir şekilde biliniyor. Ve o atalarından, günümüze kadar gelen nesillerde birçok şey değişti. Ancak atalarının kanatları haricinde pençeleri de bulunuyordu. Çünkü dinozorların ön uzuvları (kolları) kanatlara doğru evrimleşirken, eller hemen yok olmadılar. Örneğin Archaeopteryx gibi geçiş özelliklerini gösteren fosillerde bu pençelere rastlıyoruz. O kadar geriye gitmeye gerek yok, günümüzdeki kuşların da birçoğunda bu pençeler halen korunuyor; ancak sandığımızdan biraz daha farklı bir biçimde.

Evrimsel süreçte kanatlar oluşurken, pençeler giderek köreldi ve 2 kuş soyu ile Moa olarak bilinen cinsler, sadece ellerini değil, kanatlarının da tamamını ve hatta kanatlardaki humerus kemiğinin omuzlara bağlanacağı soketleri bile tamamen yitirdiler. Çünkü evrimsel ekonomi ilkesi dahilinde kullanılmayan bir organ körelmeye mahkumdur.

Ancak kuşların birçok soyu, kanatlarını ve pençelerinin bazı kalıntılarını korudu. En azından belli miktar körelme olsa da, işlevsel olarak kullanabilen kuşlar biliyoruz. Örneğin Hoatzin olarak bilinen ve Archaeopteryx ile belli başlı benzerlikleri bulunan bir kuş türünün yavruları, kanatlarından çıkan pençelerini ağaçlara tutunmak için kullanmaktadırlar. Yani halen pençelerini fiziksel olarak korumaktadırlar! Ancak gelişimleri sırasında, yetişkin tüylerinin çıkmaya başlamasıyla birlikte bu pençeler ufalarak yok olmaktadır ve yetişkinlerde görülmez.

Kuşların evrimindeki asıl ilginç olan şeyse, pençelerin körelmesi sırasında halen işe yarayacak bir özelliğin ortaya çıkmasıdır. Yukarıdaki görselde kanatlar üzerinde görülen çıkıntılar, eskiden ellerin ve pençelerin bulunduğu bölgedir. Kuşlar, bu kemik yapısını saldırıda ve savunmada gizli bir silah olarak kullanmaktadırlar. Bu sivri veya sert kemikler, düşmanı korkutmayı sağlayabilecek kadar sert saldırılarda kullanılabilirler.

Dolayısıyla, bir dahaki sefere bir kuşu korkuturken dikkatli olun. Hayvanların en temel reflekslerinden olan kaçma yerine, diğer en temel reflekslerden biri olan dövüşmeyi tercih edecek olursa, zayıflamış ve hayatta kalmakta işe yaramaz vücudunuz, milyonlarca yıllık vahşi evrimin sivri ürünleri karşısında olumsuz sonuçlar alabilir.

Aşağıdaki videodan bu yapıların bir kuğu dövüşünde nasıl kullanıldığını izleyebilirsiniz. Ayrıca aşağıdan, insanlara saldıran bazı kuş fotoğraflarını görebilirsiniz.

"Doğa bir savaş alanıdır." diyoruz. Kimi zaman saldırı, hiç beklemediğiniz yerden gelebilir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 05/08/2020 17:09:37 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1117

“İklim değişiminin politik boyutları olduğu söyleniyor. Bu tuhaf, çünkü insanların E=mc2 veya bilimin diğer temel gerçekleri konusunda taraflar tuttuğunu hiç görmüyoruz?”