Evrim Ağacı

Kediler, Fizik Kanunlarını Biliyor ve Kullanıyor Olabilir!

Bu yazı, Science Alert isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Yapılan bir araştırma, kedinizin aslında bazı çok basit fizik kurallarına hakim olabileceğini ve bunu kullanarak gizlenmiş avı avlamada yardım aldığını öne sürüyor. Eğer kedinizin fizikte sizden daha iyi olduğu fikri sizi hayal kırıklığına uğratıyorsa, endişelenmeyin çünkü burada çok basit sebep ve sonuç kavramlarından bahsediyoruz ve bunlar sadece, kedilerin sıradışı duyuş ve görüşleri ile eşleştiği zaman çalışıyor.

Japonya'daki Kyoto Üniversitesi'nden bilim insanlarının önderlik ettiği araştırma, kedilerin, takırdayıp takırdamadığına dayalı olarak mat bir kabın içinde bir nesne olup olmadığını tahmin edebildiklerini göstermiş olan önceki bir çalışmayı devam ettiriyor. Bu epey zekice, fakat kediler, Pavlov'un köpeğinde olduğu gibi sadece bir takırtı duydukları zaman nesne ummaya şartlanmış olabilirler. Bu yüzden takım, kedilerin aslında basit bir sebep ve sonuç kavramına sahip olup olmadığını görmek istediler.

Bunu anlamak için, 30 ev kedisini aldılar ve önlerinde bir kap salladılar; sallama eylemi bazen sessiz gerçekleşti ve bazen takırtı duyuldu. Ardından, kabın içinde bir şeyin gizlenmiş olup olmadığını kediye göstermek için kabı çevirdiler. Kedileri hazırlıksız halde tutmak için, deneyin yarısında fizik kanunları takip edildi ve diğer yarısında takip edilmedi. Başka bir deyişle, sürenin yüzde 50'sinde kap tıkırdadı ve tahmin edebileceğiniz gibi içinde bir nesne vardı. Fakat diğer yüzde 50'lik kısımda kaptan ses çıkmamıştı fakat içinde nesne vardı.

Bu durum, kedilerin tıkırdama ile bir nesnenin varlığını ilişkilendirmek için eğitilememesi anlamına geliyor, bu yüzden kedicikler, tıkırdayan kapları teftiş ederek daha fazla zaman harcarsa (bu durum, içinde bir nesne olmasını umduklarının işaretidir), bir tıkırtının, içindeki bir şeye eşit olduğunu anlamaları gerekiyor. Ve tam da burada, bazı çok basit fizik kanunlarını anladıklarının işareti bulunuyor.

Çalışma ayrıca, kedilerin tıkırdayan kapları denetleyerek daha fazla zaman harcadığını gösterdi, bu durum, sebep ve sonuç fikrini biraz anlıyor olduklarını öne sürüyor. Baş araştırmacı Saho Takagi şöyle aktarıyor:

"Kediler, görünmez nesnelerin görünümünü tahmin etmek için, gürültü ve sesleri nedensel-mantıksal şekilde kavrama yeteneğine sahipler."

Peki bütün bunların avlanma ile ne ilgisi var? Araştırmacılar, süper keskin duyma ve görme ile eşleşen bu yeteneğin, kedilerin gizlenmiş avları arayıp bulmasına olanak sağladığını varsayıyorlar.

Tabii ki bu, sadece küçük bir örnek boyutunu kapsayan bir ön çalışma, bu yüzden, kedilerin neyi anlayıp anlamadıkları hakkında kesin olarak bir şey söylemek için henüz çok erken. Fakat bu, kedilerin hangi konuda kabiliyetleri olabileceğinin ilginç bir belirtisi ve Takagi, kedilerin ayrıca gizli nesnelerin çıkardığı sese dayalı olarak onların miktar ve boyut bilgisi hakkında sonuç çıkarıp çıkaramadıklarını anlamak için, ilave araştırma gerektiğini söylüyor.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/10/2020 00:46:53 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4680

“Bir fanatik, fikrini ve konuyu değiştiremeyendir.”
Winston Churchill