İnsanlar, Alkolizmi Engelleyecek Şekilde Evrimleşiyor Olabilir!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Pennsylvania Üniversitesi'nden araştırmacılar, insanların gelecekte alkolizmin önüne geçebilecek biçimde evrimleşiyor olabileceğini gösteren kanıtlara ulaştılar. Kelsey Elizabeth Johnson ve Benjamin Voight, Nature Ecology & Evolution dergisinde yayımlanan makalelerinde, 1000 Genom Projesi kapsamında elde edilen verilerden yola çıkarak hangi gen varyantlarının ortaya çıktığını ve neler bulduklarını bilim camiasına ilan ettiler.

İnsanlar da, elbette ki, halen evrimleşmeye devam etmektedirler. Bu durum, ne özellikler evrimleştirdiğimizin incelenmesini önemli kılmaktadır. Bu çalışmada Johnson ve Voight, 1000 Genom Projesi kapsamında genomları dizilenen 2500 insana ait genlerden gelen verileri incelediler. Daha spesifik olarak, farklı insan popülasyon gruplarında ortaya çıkan gen varyantlarına bakarak, şu anda içinde olduğumuz evrimsel sürecin detaylarına ışık tutmaya çalıştılar. Makalelerinde ortaya koydukları üzere, genomlarımız içinde evrimin hızlı bir şekilde yaşandığı 5 adet "genetik sıcak bölge" tespit etmeyi başardılar. Bunlar: Afrika popülasyonlarında sıtma direnci, Avrupalılar'da bir aminoasit değişimi, Neandertaller ile çiftleşmeden kaynaklı iki DNA bölgesi kalıntısı ve son olarak, ADH geninde bir değişim.

ADH geni, alkol dehidrogenez enziminin üretimini mümkün kılar. Bu enzim, alkolü asetaldehide dönüştürür. Bu da sonradan bir diğer kimyasal süreçten geçerek asetata dönüşür. Araştırmacılar, vücudumuzda evrimleşen yeni gen varyantının (çeşidinin) alkolizme karşı koruduğunu belirtiyorlar. Ancak bunun tam olarak nasıl gerçekleştiği henüz net değil. Teorilerine göre bu yeni varyanttan üretilen enzim, alkolü daha hızlı parçalıyor ve bu nedenle alkol tüketenlerin çok daha hızlı bir şekilde kendilerini hasta hissetmelerine neden oluyor. Sırf bu bile, bir insanın fazla alkol tüketiminden cayması için yeterli bir sebep. Dahası, iddia ettiklerine göre, geride bıraktığımız 1000 sene içerisinde, özellikle de üreme çağında olan insanlar içinde alkolü çok tüketenlerin, daha üreyemeden öldüler. Bu trend, günümüzde de aynen devam ediyor: Fazla alkol tüketen gençler, üreyip bebekler üretemeden ölüyorlar.

Araştırmacılar ellerindeki veride bir anormallik olduğundan da bahsediyorlar. ADH gen varyantı, Avrupalı ve Amerikalı popülasyonlarda, diğer popülasyonlara nazaran çok daha nadir görülüyor. Ancak bu veri anomalisinin, genlerin analizinde kullanılan işaretleyiciler ile ilgili olabileceğini ileri sürüyorlar.

Kaynak: Bu yazı, Phys.org sitesinden çevrilmiştir.

Makale: Nature Ecology & Evolution

Görsel Kaynağı: Waking Times

Karıncalar ve Ağırlık Kaldırma Becerileri: İnsan Boyunda Karınca!

Avı Üzerine Atılan Köpekbalığı...