Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Hurda DNA İçindeki "Güçlendiriciler", Yüz Şekillerinin Belirlenmesinde Rol Oynuyor!

Tavsiye Makale

Araştırmacılar farelerin yüz şekillerinin oluşumunda güçlendirici kalıtım faktörlerinin muhtemel etkisi olduğunu gösterdi.

Bu yazı, The Scientist isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Hiçbir insan ya da hayvan birbirinin aynı yüz şekline sahip değildir. Artık bilim insanları bu en ufak farklılıkların bile nasıl oluşmuş olabileceğine dair daha iyi bir fikirleri var. Lawrence Berkeley Ulusal laboratuvarı'ndan Araştırmayı yöneten Axel Visel, farelerdeki genetik arttırıcı/güçlendirici proteinlerin (protein sentezlemeyen ancak diğer genlerin ifadesini değiştiren DNA bölgeleri) yüz şeklini oluşturduğunu gösterdi. Çalışma, Science dergisinde yayımlandı. Visel, New Scientist dergisine şunları söyledi:

Güçlendiriciler, insan genomunun uzun zamandır 'çöp DNA' olduğu düşünülen, insan genomunun %98'ini oluşturan ve kodlama yapmayan DNA'nın bir parçasıdırlar. Bu çöplük içerisinde önemli fonksiyonların da gömülü olduğu giderek net bir şekilde ortaya çıkıyor.

Araştırmacılar işe farelerdeki kromatin immunopresipitasyonu için p300 kullanarak embriyonik kraniyofasiyel dokuları toplayarak başladı. Bu protein, genetik güçlendiriciler ile ilişkili protein sıralamayı takip etti. 4.399 günçlendirici tespit edildi ve bunların insan genomu boyunca korunduğu görüldü. Daha sonra, tahmin ettikleri her 205 güçlendiricinin kontrolü altında olan LacZ genleri açısından genetiği değiştirilmiş fareler ürettiler ve test edilen bu dizilimlerin 121'inde kafatası ve yüz oluşumunda etkileri olduğu görüldü. İfade, güçlendiriciler arasında büyük farklılıklara sahipti.

Araştırmacılar ayrıca oluşturdukları 3 transgenik fare hattında, genetik güçlendiricilerin 3'ünü sildi ve kafataslarını bilgisayarlı tomografi tarayıcıları ile analiz etti. Bunun sonucunda, bu güçlendirilerin yokluğunda farelerin yüz şekillerinde az miktarda, ancak ölçülebilir bozukluklar tespit edildi.

Bristol Üniversitesi' nden Lavinia Paternoster, New Scientist dergisine, bu çalışmanın bilim insanları için çok önemli olduğunu söyledi. Ancak yüz şekilleriyle ilgili kendi çalışmasında Paternoster, genomun kodlamayan bölgesinin yüz oluşumuna pek etkisi olmadığını bulmuştu. New Scientist'e söyledikleri şöyle:

Bazı güçlendiricilerin bazı genetik varyasyonlarının yüz oluşumuna etkisi olduğuna şüphem yok. Ancak bunlar, kalıtımın Kutsal Kasesi de değildirler.
  1. Çeviri Kaynağı: The Scientist | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 06/12/2020 02:40:08 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1592

“Bilim, tıpkı bir okyanusun kıyıya vurması gibi direnilmez, şahane ve acımasız bir şekilde büyümektedir.”
Oliver Wendell Holmes