Evrim Ağacı

Homeopati Marketinde Alışveriş Yapma Mantığı...

Homeopati Marketinde Alışveriş Yapma Mantığı... Science Dump

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Homeopati, bir hastalığa ya da neden olan unsurun aşırı (ama "abartılı aşırı") seyreltilmiş çözeltilerinin tüketilmesinin o hastalığa iyi geleceğini iddia eden bir şarlatanlık ve sahtebilim türüdür. Temel iddiaları arasında "benzer benzeri iyileştirir", "seyreltme kimyasalın etki gücünü arttırır" ve "miyazma adı verilen enfekte edici prensipler kronik hastalıklara neden olur" gibi modern bilimin ve tıbbın suratına bakarak alay eden, bunu yaparken de paraları bol bol cebe indiren, tabii ki ciddiye alınır hiçbir fayda sağlamayan bir "alternatif" tıp örneğidir.

Bu karikatürde, en sık uygulanan pratiklerinden olan "seyreltme ilkesi" ile alay edilmektedir. Bu kişiler, örneğin siyanür gibi zehirlerin neden olduğu ölümcül sorunların etkisinin, siyanürü milyonlarca kez su yardımıyla seyrelterek hastaya içirdiğinizde geçebileceğine inanırlar. Ancak o kadar abartılı bir seyreltme uygulanır ki, teorik olarak o kimyasaldan (örneğin siyanürden) sıvı içerisinde hiç kalmaz, dolayısıyla "etki edebilecek" bir şey de kalmaz... Kısaca bu insanlar bildiğimiz suyun sadece ambalajını değiştirerek sahte umutlara kapılmış saf insanlara satarlar ve para kazanırlar. Kardeş sayfalarımızdan Yalansavar, homeopati safsatasını bizzat test ederek çürütmüştür ve buradan tüm deney izlenebilir. Karikatürde anlatılmak istenen, eğer ki bir cismin seyreltilmesi, onun etkisini arttırıyorsa, ödenecek paranın da ufacık bir kısmının seyreltilmesiyle etkisinin arttırılabileceği, dolayısıyla büyük büyük (ve çöpe gidecek olan) ücretlerin karşılığının ödenebileceğidir.

Homeopati safsatasının yukarıda saydığımız 3 ilkesi de, geri dönüşü olmaksızın çürütülmüştür. Benzer benzeri iyileştirmez; olsa olsa etkisini arttırır. Seyreltme bir kimyasalın etkisini arttırmaz, tam tersine azaltır. Hastalıklara da "miyazma" denen uyduruk iddialar değil, patojenler (hastalık yapıcı mikroplar: bakteriler, parazitler, virüsler, priyonlar, vs.) neden olur. Kısaca homeopati, bir insanın modern bilimi anlayabileceği en zıt algı türlerinden birisidir. Muhtemelen "modern bilimin temel ilkelerini reddeden bir sistem geliştirme ve bu sırada saf insanların paralarını hortumlama yarışması" düzenlenecek olsa, homeopati tartışmasız şekilde ya birinci, ya ikinci olurdu.

Bu konuda Evrim Ağacı olarak kaleme aldığımız Homeopati: Saf Su Mu, Saf Safsata Mı? başlıklı yazımızı ve Yalansavar'ın Homeopati nedir?: Tavşanın suyunun suyu başlıklı yazısını okuyabilirsiniz.

Teşekkür: Begüm Er

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/05/2020 10:45:38 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2828

“Biyolojik zekanın son derece kısa ömürlü olduğu kanaatindeyim. Eğer ki bir gün yapay zeka ile yüzleşirsek o, yapısı gereği biyoloji-ötesinde olacaktır.”
Martin Rees