Hamamböcekleri 250 Milyon Yıldır "Hiç" Değişmemiş midir? Hamamböceklerinin Evrimi Üzerine...

Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu yazı, Canlıların Evrimi yazı dizisinin 44. yazısıdır. Dizinin ilk yazısına gitmek için buraya, dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

"Hamamböcekleri yaklaşık olarak 250 milyon yıldır yaşadıkları halde hiçbir değişime uğramamışlardır."

Hayır, bu iddia doğru değildir. Her hayvan, yaşadığı müddetçe az veya çok Evrim geçirir. Çünkü türlerin evrimleşme hızı birbirinden farklıdır. Örneğin bir üzerinde uzun süredir hiç avcı ve cinsel baskı bulunmayan ve ekolojik değişime fazla maruz kalmayan timsahlar, göreceli olarak az evrimleşmişlerdir, son birkaç milyon yıldır. Ancak ondan öncesine gittiğimizde, değişen Dünya koşulları dahilinde akıl almaz bir Evrim süreci görürüz. Ancak, biraz manipülatörlerin algıda seçiciliği kullanmaları sebebiyle, biraz da bilimsel cahiliyetten ötürü hayvanların fosilleri ve modern hallerine bakan sıradan bir göz, "Hiç değişmemiş." diyebileceği gibi, bir yunus ve bir köpek balığına bakıp "İkisi de balık işte." diyebilecektir.

Ancak bu konunun eğitimini almış uzman bir anatomist, paleontolog ya da fizyolog ve daha önemlisi moleküler biyolog veya genetikçi veya evrimsel biyolog, o organizmadaki değişimleri görebilecektir.

Ayrıca bir canlının değişmemesi mümkün değildir. Çünkü Dünya'mız sürekli radyasyon altındadır ve bu ışınlar, DNA'mızda sürekli değişimlere sebep olmaktadır. 250 milyon yıl boyunca bir hayvanın genetik yapısının bu radyasyonlardan "hiç" etkilenmediğini düşünmek, çocukça ve cahilcedir. Üstelik sadece radyasyon da değil, türleşme ve Evrim Mekanizmaları altında bu canlılar, değişen doğayla birlikte zaten değişim geçirmek ve evrimleşmek zorundadır. Çünkü değişen ortama adapte olamayan bir canlı, Doğal Seçilim aracılığıyla elenecek ve genlerini yavrularına aktaramayacaktır.

Öte yandan, zaten biz, hamam böceklerinin evrimsel tarihini gayet iyi biliyoruz. Birkaç on veya yüz milyon yıllık fosiller ile modern hayvanları yan yana fotoğraflayarak, "Bakın, hiç değişmemiş." diyenlerin hiçbiri bu konuda uzman olmamakla birlikte, üniversite mezunu bile değildir. Ancak bu konuda en çok sesi çıkanlar, ilginç ama artık "doğal" olarak, onlardır.

Mantodea (mantisler ve diğerleri), Isoptera (termitler) ve Blattaria takımları, Dictyoptera süpertakımı altında birleşir. Moleküler kanıtlar, termitlerin doğrudan hamamböceklerinden türleşerek evrimleştiğini ortaya koymaktadır. Bilinen en eski hamamböceği fosilleri 354 milyon yıl ila 295 milyon yıl yaşındadır. Bu fosillerin, modern fosillerden en ciddi farkı, bu eski formların yumurta bırakmaya yarayan, "ovipozitör" (ovipositor) denen yapılara sahip olması; ancak modern türlerin bu organı kaybetmiş olmalarıdır. Bu Blattopteran denen bu antik türün, daha önce belirtildiği gibi, modern hamamböcekleri ve mantislerin atası olduğu bilinmektedir.

Ancak, hamam böceklerinin evrimleşmediği ile ilgili iddiaları ileri süren bilim-dışı kaynakların bırakın bu konuda uzman olmasını, bırakın mezuniyet derecesini, bırakın bu konuyla ilgili makale yazıp yazmadıklarını, hayatları boyunca bilimsel olarak yayınladıkları 1 tane bile makale bulunmamaktadır. Öte yandan yukarıdaki makalenin yazarlarından Maekawa'nın yayınlanmış ve katkıda bulunduğu 628 bilimsel makalesi bulunmaktadır. Üstekik kendisi, Royal Society üyesidir ki bu, gelmiş geçmiş en ciddi bilim topluluklarındandır. Ancak insanlar, bu işe ömürlerini veren bilim adamları yerine, bilim-dışı kaynakları kendilerine "kaynak" edinmektedirler. Bu, düşündürücüdür.

• Nc State University. Lab History And Mission. (2019, Ağustos 22). Alındığı Tarih: 22 Ağustos 2019. Alındığı Yer: Nc State University
  • University of Massachusetts. Why Study Cockroach Evolution?. (2019, Ağustos 22). Alındığı Tarih: 22 Ağustos 2019. Alındığı Yer: University of Massachusetts
  • Blattodea. Blattodea. (2019, Ağustos 22). Alındığı Tarih: 22 Ağustos 2019. Alındığı Yer: Blattodea
  • K. Maekawa, et al. The Evolution Of Soil-Burrowing Cockroaches (Blattaria: Blaberidae) From Wood-Burrowing Ancestors Following An Invasion Of The Latter From Asia Into Australia.. (2003, Ekim 18). Alındığı Tarih: 22 Ağustos 2019. Alındığı Yer: NCBI
  • Tig Source. Tig Source. (2019, Ağustos 22). Alındığı Tarih: 22 Ağustos 2019. Alındığı Yer: Tig Source
  • wikipedia. Evolutionary History And Relationships. (2019, Ağustos 22). Alındığı Tarih: 22 Ağustos 2019. Alındığı Yer: wikipedia
  • wikipedia. Ovipositor. (2019, Ağustos 22). Alındığı Tarih: 22 Ağustos 2019. Alındığı Yer: wikipedia

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 18/10/2019 16:10:03 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/62

Yılanlar, Zehirleri ve Evrim

Protoavis'in Kuşların Evrimi'ndeki Konumu İle İlgili Açıklamalar

“Sıradan insanların sıradışı olmayı seçebileceklerini düşünüyorum.”