Tüm Reklamları Kapat

Hamamböcekleri 250 Milyon Yıldır "Hiç" Değişmemiş midir? Hamamböceklerinin Evrimi Üzerine... Pixabay

Bu yazı, Canlıların Evrimi yazı dizisinin 44. yazısıdır. Bu yazı dizisini okumaya, serinin 1. yazısı olan "Oksijenli Solunum Nasıl Evrimleşti? İlkel Hücreler Nasıl Oldu da Oksijeni Kullanabilecek Biçimde Evrimleştiler?" başlıklı makalemizden başlamanızı öneririz.

Tüm Reklamları Kapat

"Hamamböcekleri yaklaşık olarak 250 milyon yıldır yaşadıkları halde hiçbir değişime uğramamışlardır."

Hayır, bu iddia doğru değildir. Her hayvan, yaşadığı müddetçe az veya çok Evrim geçirir. Çünkü türlerin evrimleşme hızı birbirinden farklıdır. Örneğin bir üzerinde uzun süredir hiç avcı ve cinsel baskı bulunmayan ve ekolojik değişime fazla maruz kalmayan timsahlar, göreceli olarak az evrimleşmişlerdir, son birkaç milyon yıldır. Ancak ondan öncesine gittiğimizde, değişen Dünya koşulları dahilinde akıl almaz bir Evrim süreci görürüz. Ancak, biraz manipülatörlerin algıda seçiciliği kullanmaları sebebiyle, biraz da bilimsel cahiliyetten ötürü hayvanların fosilleri ve modern hallerine bakan sıradan bir göz, "Hiç değişmemiş." diyebileceği gibi, bir yunus ve bir köpek balığına bakıp "İkisi de balık işte." diyebilecektir.

Tüm Reklamları Kapat

Ancak bu konunun eğitimini almış uzman bir anatomist, paleontolog ya da fizyolog ve daha önemlisi moleküler biyolog veya genetikçi veya evrimsel biyolog, o organizmadaki değişimleri görebilecektir.

Ayrıca bir canlının değişmemesi mümkün değildir. Çünkü Dünya'mız sürekli radyasyon altındadır ve bu ışınlar, DNA'mızda sürekli değişimlere sebep olmaktadır. 250 milyon yıl boyunca bir hayvanın genetik yapısının bu radyasyonlardan "hiç" etkilenmediğini düşünmek, çocukça ve cahilcedir. Üstelik sadece radyasyon da değil, türleşme ve Evrim Mekanizmaları altında bu canlılar, değişen doğayla birlikte zaten değişim geçirmek ve evrimleşmek zorundadır. Çünkü değişen ortama adapte olamayan bir canlı, Doğal Seçilim aracılığıyla elenecek ve genlerini yavrularına aktaramayacaktır.

Tüm Reklamları Kapat

Öte yandan, zaten biz, hamam böceklerinin evrimsel tarihini gayet iyi biliyoruz. Birkaç on veya yüz milyon yıllık fosiller ile modern hayvanları yan yana fotoğraflayarak, "Bakın, hiç değişmemiş." diyenlerin hiçbiri bu konuda uzman olmamakla birlikte, üniversite mezunu bile değildir. Ancak bu konuda en çok sesi çıkanlar, ilginç ama artık "doğal" olarak, onlardır.

Mantodea (mantisler ve diğerleri), Isoptera (termitler) ve Blattaria takımları, Dictyoptera süpertakımı altında birleşir. Moleküler kanıtlar, termitlerin doğrudan hamamböceklerinden türleşerek evrimleştiğini ortaya koymaktadır. Bilinen en eski hamamböceği fosilleri 354 milyon yıl ila 295 milyon yıl yaşındadır. Bu fosillerin, modern fosillerden en ciddi farkı, bu eski formların yumurta bırakmaya yarayan, "ovipozitör" (ovipositor) denen yapılara sahip olması; ancak modern türlerin bu organı kaybetmiş olmalarıdır. Bu Blattopteran denen bu antik türün, daha önce belirtildiği gibi, modern hamamböcekleri ve mantislerin atası olduğu bilinmektedir.

Ancak, hamam böceklerinin evrimleşmediği ile ilgili iddiaları ileri süren bilim-dışı kaynakların bırakın bu konuda uzman olmasını, bırakın mezuniyet derecesini, bırakın bu konuyla ilgili makale yazıp yazmadıklarını, hayatları boyunca bilimsel olarak yayınladıkları 1 tane bile makale bulunmamaktadır. Öte yandan yukarıdaki makalenin yazarlarından Maekawa'nın yayınlanmış ve katkıda bulunduğu 628 bilimsel makalesi bulunmaktadır. Üstekik kendisi, Royal Society üyesidir ki bu, gelmiş geçmiş en ciddi bilim topluluklarındandır. Ancak insanlar, bu işe ömürlerini veren bilim adamları yerine, bilim-dışı kaynakları kendilerine "kaynak" edinmektedirler. Bu, düşündürücüdür.

• Nc State University. Lab History And Mission. (22 Ağustos 2019). Alındığı Tarih: 22 Ağustos 2019. Alındığı Yer: Nc State University | Arşiv Bağlantısı
  • University of Massachusetts. Why Study Cockroach Evolution?. (22 Ağustos 2019). Alındığı Tarih: 22 Ağustos 2019. Alındığı Yer: University of Massachusetts | Arşiv Bağlantısı
  • Blattodea. Blattodea. (22 Ağustos 2019). Alındığı Tarih: 22 Ağustos 2019. Alındığı Yer: Blattodea | Arşiv Bağlantısı
  • K. Maekawa, et al. The Evolution Of Soil-Burrowing Cockroaches (Blattaria: Blaberidae) From Wood-Burrowing Ancestors Following An Invasion Of The Latter From Asia Into Australia.. (5 Mart 2003). Alındığı Tarih: 22 Ağustos 2019. Alındığı Yer: NCBI | Arşiv Bağlantısı
  • Tig Source. Tig Source. (22 Ağustos 2019). Alındığı Tarih: 22 Ağustos 2019. Alındığı Yer: Tig Source | Arşiv Bağlantısı
  • wikipedia. Evolutionary History And Relationships. (22 Ağustos 2019). Alındığı Tarih: 22 Ağustos 2019. Alındığı Yer: wikipedia | Arşiv Bağlantısı
  • wikipedia. Ovipositor. (22 Ağustos 2019). Alındığı Tarih: 22 Ağustos 2019. Alındığı Yer: wikipedia | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 05/03/2024 18:33:23 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/62

Nanoteknoloji
Yaşlanma
Stres Yayı Yerçekimine Nasıl Karşı Koyuyor?
Lazarus Etkisi: Ölen Hayvanlar Nasıl Yaşamaya Devam Ediyorlar?
Denizdeki GERÇEK Tehlikelere Hazır mısın?
Renkleri Aynı Şekilde mi Görüyoruz? | Zihnimizin Hapishaneleri: Kualia

Ç. M. Bakırcı. Hamamböcekleri 250 Milyon Yıldır "Hiç" Değişmemiş midir? Hamamböceklerinin Evrimi Üzerine.... (1 Mayıs 2011). Alındığı Tarih: 5 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/62
Bakırcı, Ç. M. (2011, May 01). Hamamböcekleri 250 Milyon Yıldır "Hiç" Değişmemiş midir? Hamamböceklerinin Evrimi Üzerine.... Evrim Ağacı. Retrieved March 05, 2024. from https://evrimagaci.org/s/62
Ç. M. Bakırcı. “Hamamböcekleri 250 Milyon Yıldır "Hiç" Değişmemiş midir? Hamamböceklerinin Evrimi Üzerine....” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 01 May. 2011, https://evrimagaci.org/s/62.
Bakırcı, Çağrı Mert. “Hamamböcekleri 250 Milyon Yıldır "Hiç" Değişmemiş midir? Hamamböceklerinin Evrimi Üzerine....” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, May 01, 2011. https://evrimagaci.org/s/62.