Evrim Ağacı

Hagfish ve İlginç Salgısı

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Hagfish, Türkçede tam karşılığı olmayan bir canlı grubunun adı. Taksonomik olarak Myxinidae ailesi olarak geçen bu canlı grubu, çenesiz balıkların en ilkin atalarını temsil eden bir "yaşayan fosil". Yani atalarının izlerini halen oldukça korunmuş bir şekilde taşıyan bir canlı grubu. Evrimsel değişimin harika bir örneği ve ispatı konumundalar.

Bu canlıların çok ilginç bir özelliği var: Eğer ki korkutulacak olurlarsa, çok kısa sürede, çok yoğun bir protein "kılıf" salgılıyorlar. Bu salgıları sayesinde vücutlarının etrafı kalın ve yoğun bir katman ile kaplanıveriyor ve böylece avcılarından korunabiliyorlar.

Bu salgı üzerinde çalışan araştırmacılar, esasında bu salgının oldukça ince ve sık bir ağ yapısından oluştuğunu keşfettiler. Bu telciklerin her biri, insan saçından 100 kat daha ince ve yapıları, bu tellerin örülebilmesine müsade ediyor. Bu şekilde üretilen malzemeler, naylon veya plastik kadar sağlam olabiliyor! Üstelik hagfish, bu salgıyı sadece birkaç saniye içerisinde salgılıyor, bu da üretiminin aşırı kolay olmasına neden oluyor. Araştırma ekibinden Dr. Atsuko Negishi'nin aktardığına göre, bu ağsı yapı naylon ve poliesterden çok daha dayanıklı. Kendisi bu çalışmayı, "Bu, canlıların protein yapılarından yola çıkarak üretebileceğimiz aşırı dayanıklı malzemelerin sadece başlangıcıdır." olarak nitelendiriyor.

Konuyla ilgili bir sonraki araştırma, bunun yapay olarak nasıl üretilebileceği sorusunu ele alacak. Hagfish'in kitleler halinde toplanıp salgılama sürecine katılması ekonomik olarak mantıklı değil. Bunun yerine, hagfish'e bu özelliğini veren genler bakterilere aktarılarak bu üretimin yapılması sağlanabilir. Böylece hem hayvanlar zarar görmemiş olacak, hem de eşit derecede kolaylıkla bu malzemeler üretilebilecek.

Konuyla ilgili bir videoyu aşağıdan izleyebilirsiniz:

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 28/09/2020 11:55:16 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2314

“Yaşam, enfes bir öğretmen olsa da; öğrenmek istiyorsanız alçakgönüllü olmanız gerekir.”
James Joyce