Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Germanyum

Germanyum Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Germanyum
Germanyum örneği
ThoughtCo
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
376 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım

Özellikler

Germanyum elementinin kimyasal sembolü "Ga"dır. Periyodik tablonun dördüncü periyodunun 4A grubunda bulunmaktadır. Atom numarası 33 ve atom ağırlığı ise 72.630 dur. Erime noktası 1211.40 K (938.25°C veya 1720.85°F), kaynama noktası ise 3106 K (2833°C veya 5131°F) olarak ölçülmüştür. Oda sıcaklığında katı fazda bulunmaktadır.[1] Germanyum atomları, 32 elektron, 32 proton ve dış kabukta 4 değerlik elektrona sahiptir. Germanyumun doğal olarak oluşan beş izotopu vardır. En yaygın olanı Germanyum-74'tür.

Saf germanyum sert, parlak, gri-beyaz ve kırılgan bir metaloiddir. Elmas benzeri kristal yapıya sahip olup, kimyasal ve fiziksel özellikleri silikona benzemektedir. Germanyum havada ve suda stabildir ve nitrik asit dışında alkali ve asitlerden etkilenmez. Donduğunda veya katılaştığında genişleyen birkaç elementten biridir. Bir metaloid olarak germanyum hem metal hem de metal olmayan özelliklere sahiptir. Aynı zamanda bir yarı iletkendir, yani bir yalıtkan ve bir iletken arasında elektriksel iletkenliğe sahiptir.[2]

Germanyum, Dünya'nın kabuğunda bulunan oldukça nadir bir elementtir. Almanit ve arjrodit gibi oldukça fazla miktarda germanyum içeren bazı mineraller olmasına rağmen, çıkarılmaları çok nadirdir. Endüstride kullanılan germanyumun çoğu, küçük izlerde bulunduğu sfalerit çinko cevherinin madenciliğinin bir yan ürünü olarak üretilir. Dünyada germanyum elementi; Alaska, Tennessee, Çin, İngiltere, Ukrayna, Rusya ve Belçika'da çıkarılmaktadır.

Germanyum, elektronik cihazlardaki uygulamalarına ek olarak, alaşımların bir bileşeni olarak ve flüoresan lambalar için fosforlarda kullanılır. Germanyum, kızılötesi radyasyona karşı şeffaf olduğundan, pencereler ve lensler gibi bu tür radyasyonu tespit etmek ve ölçmek için kullanılan ekipmanlarda kullanılır. Germanyum dioksitin yüksek kırılma indeksi, onu optik cihazlarda kullanılan camların bir bileşeni olarak değerli kılar. Kameralar ve mikroskop hedefleri için geniş açılı lensler gibi örnekler verilebilir.[3]

Germanyumun ilk kez 1869'da Rus kimyager Dmitri Mendeleev tarafından periyodik tabloya göre var olduğu tahmin edildi. Ancak, elementi ilk kez 1886'da izole eden ve varlığını kanıtlayan Alman kimyager Clemens Winkler'dı. Winkler elementi mineral argyroditte buldu.

Elementin isimi, Almanya'nın Latince adı olan "Germania"dan türetilmiştir.

Tahmini günlük alım miktarı 1 mg civarındadır ve germanyumun insan sağlığına faydalı olabileceği iddiaları vardır; ancak bu hiçbir zaman bilimsel olarak kanıtlanmamıştır. Yüksek miktarda germanyum alımının bağışıklık sistemini iyileştirmesi, vücudun oksijen beslemesini bozması, kişinin daha canlı hissetmesini sağlaması ve zararlı serbest radikalleri yok etmesi gerekiyordu. Ayrıca kullanıcıyı radyasyona karşı koruduğu söyleniyordu.

1989'da Birleşik Krallık'ta Hükümetin Sağlık Bakanlığı, germanyum takviyeleri aleyhinde uyardı ve besleyici veya tıbbi değeri olmadığını ve bunları almanın bir faydadan çok sağlık için bir risk teşkil ettiğini belirtti.[4] Germanyum hidrit ve germanyum tetrahidrit, havayla karıştırıldığında son derece yanıcı ve hatta patlayıcıdır.

Germanyumun alerji, astım, artrit, HIV / AIDS ve çeşitli kanser türlerinin tedavisinde de faydalı olduğu düşünülmektedir.[5]

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/01/2021 10:45:07 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9904

Notlarım

“Uzay yolculuğunu sıradanlaştıramayan bir tür, diğer hayvanlardan üstün olamaz.”