Evrim Ağacı

Genetik Sürüklenmeye İlginç Bir Örnek: Kayalar Arasına Sıkışan Elk!

Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Aşağıdaki fotoğrafta iki kaya arasına sıkışarak can vermiş bir elkten (iri bir geyik türü) arta kalanları görüyoruz. Aynı zamanda bu fotoğraf, evrimin iki önemli mekanizması olan Genetik Sürüklenme ile Doğal Seçilim arasındaki ilişkiyi de harika bir şekilde gösteriyor.

Reddit

Kimi zaman hayatta kalma veya üreme başarınız işlevsiz kalabilir; zira yanlış zamanda yanlış yerde bulunmak size ölümü getirebilir. Keza, kimi zaman zayıf ve üreme açısından başarısız olsanız bile, doğru zamanda doğru yerde bulunarak hayatta kalabilir ve üreyebilirsiniz. Bir diğer deyişle, evrimsel var oluş mücadelesi sadece genetik ve içsel faktörlerle ilgili değildir; aynı zamanda çevresel koşullar ve bunların şans etkisiyle de alakalıdır. Zaten bu nedenle çeşitlilik içerisinde sürekli bir dalgalanma vardır.

Eğer ki şansa dayalı bazı avantajlı ve dezavantajlı durumlar bulunmasaydı, seçilim dolayısıyla çeşitlilik kısa sürede sabitlenirdi. Ancak mutasyonlar ve gen çaprazlanması gibi genetik nedenlerle durmaksızın yaratılan çeşitlilik, evrimde şans faktörünün arkasında yatan en önemli mekanizma olan Genetik Sürüklenme ile birleştiğinde çeşitlilikte dalgalanmaya neden olur. Bu dalgalanma içerisinden en uyumlu ve başarılı olanlar hayatta kalır ve ürerler; böylece kendilerindeki genler (ki bunlar genellikle avantajlı genlerdir) gelecek nesillere aktarılır ve sayıca çoğalırlar. Diğerleri ise kendi zayıf genleriyle birlikte elenirler. Böylece canlılar nesiller içerisinde yavaş ve kademeli bir şekilde farklılaşırlar ve ortamlarına adapte olurlar. İşte bu, evrimdir.

Bu süreçte kimi zaman coğrafi ve biyolojik izolasyonlar canlı gruplarını birbirinden ayırabilir ve farklı koşullara uyum sağlamalarına neden olabilir. Buna bağlı olarak tek bir atasal gruptan, birbirinden farklı özelliklere sahip iki torun tür oluşabilir. Bu, evrim sonucu türleşmenin ta kendisidir!

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/10/2020 10:07:52 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4935

“Aynı nehirde iki kez yıkanamazsınız: Çünkü nehir aynı nehir değildir ve siz aynı siz değilsiniz.”
Heraclitus