Tüm Reklamları Kapat

Evrimsel Biyolojinin En Temel Ders Kitabı "Evrim", 3. Baskıdan Çevirisiyle Türkçe Olarak Yayında!

4 dakika
3,163
Tüm Reklamları Kapat

Eğer Campbell'ın Biyoloji isimli şaheseri biyolojinin temel metniyse, Douglas Futuyma tarafından yazılan Evrim (Evolution) de evrimsel biyolojinin temel metnidir. Stokların tükenmesi nedeniyle yıllardır erişilemez bir durumda olan Futuyma'nın Evrim'i, nihayet 3. baskıdan Türkçe çevirisiyle geri döndü!

• Kitabın en güncel baskısını Evrim Ağacı takipçilerine özel fiyatıyla Agora Bilim Pazarı'ndan satın almak için buraya tıklayınız.
  • Kitabın örnek sayfalarını ve İçindekiler listesini görmek için buraya tıklayınız.

Evrimsel biyolojinin en önde gelen isimleri tarafından kaleme alınan Evrim, özellikle lisans eğitimi gören öğrencilere ve evrimsel biyoloji konusunda akademik seviyeye daha yakın bilgi almak isteyen bilimseverlere yönelik olarka yazılmış harika bir şaheser. Kitap boyunca evrimsel hipotezlerin teorik altyapısı ve deneysel karşılıklarıyla ilgili detaylı bilgiler alabileceksiniz ve bu sayede bilimsel sürecin nasıl çalıştığını bizzat gözleme imkanınız olacak. Ayrıca kitapta evrim tarihi, evrimsel süreçler, adaptasyon ve evrime dair çok detaylı ve kolay anlaşılır bilgiler bulmanız mümkün olacak.

Kim Bu Futuyma?

Douglas Joel Futuyma, 24 Nisan 1942 doğumlu, Amerikalı bir evrimsel biyologdur. New York'taki Stony Brook Üniversitesi Ekoloji ve Evrim Bölümü ayrıcalıklı profesörüdür. Aynı zamanda Amerikan Doğa Tarihi Müzesi'nde yardımcı araştırmacı pozisyonundadır. Araştırma konuları arasında türleşme ve popülasyon biyolojisi bulunmaktadır. Futuyma, sadece yazdığı Evrim kitabıyla değil, aynı zamanda yaratılışçılık karşıtı mücadelesiyle ve topluma bilimi anlatma çabasıyla da tanınan, önde gelen bir akademisyendir.

Tüm Reklamları Kapat

Douglas Joel Futuyma (1942-), Evrim ders kitabının yazarı.
People Behind the Science

Futuyma, kariyerine 1969 yılında Stony Brook Üniversitesi Ekoloji ve Evrim Bölümü'nde başladı ve 2001 yılında Seçkin Profesör olarak atandı. 2002-2003 yılları arasında Ann Arbor'daki Michigan Üniversitesi'nde Ekoloji ve Evrimsel Biyoloji Bölümü başkanlığı yaptı ve 2004 yılında Stony Brook'a dönmeden önce, 2003-2004 yılları arasında bu bölümde Lawrence B. Slobodkin Collegiate Profesörü olarak görev yaptı.

Futuyma, 1987'de Evrimi Araştırma Cemiyeti'nin (İng: "Society for the Study of Evolution"), 1994'te Amerikan Natüralistler Cemiyeti'nin (İng: "American Society of Naturalists") ve 2008'de Amerikan Biyolojik Bilimler Enstitüsü'nün (İng: "American Institute of Biological Sciences") başkanlığını yaptı. Evolution ve Annual Review of Ecology, Evolution, and Systematics adlı bilimsel dergilerin editörlüğünü yaptı.

Futuyma, aynı zamanda öğretmenlik ve popüler bilim çalışmalarıyla da tanınmaktadır. Pek çok ders kitabının, özellikle de çok yaygın olarak kullanılan ders kitabı olan ve 3. baskısı 1998 yılında yayınlanan Evrimsel Biyoloji'nin ve bu kitabın lisans öğrencilerine yönelik basitleştirilmiş bir versiyonu olan ve dördüncü baskısı 2017'de yayınlanan Evrim kitabının yazarıdır. Bu tür kitapların Türkçeye çevrilmesi zaman aldığı için, ne yazık ki Türkçedeki en güncel versiyonu, yukarıda tanıttığımız 3. baskısıdır. İkinci metin, ilkinden daha az kapsamlı olsa da, başarılı bir evrim öğretimi için önemli bir yere sahip olarak, bilimin ilerleyişine pozitif bir katkı sağlamıştır. Ayrıca Montgomery Slatkin ile birlikte, kitaplaştırılacak biçimde gözden geçirilmiş inceleme makalelerinden oluşan Coevolution adlı daha akademik bir kitabın da editörlüğünü yapmıştır.

Futuyma ayrıca, ilk olarak 1982'de yayınlanan ve yaratılış-evrim tartışmasını tartıştığı Science on Trial: The Case for Evolution adlı bir kitabın da yazarıdır. Kitap, evrimsel biyolojinin bilimsel argümanını ortaya koymada oldukça etkilidir ve konuyu evrim karşıtı veya evrim konusunda bilgisiz kişilerle tartışmak için bir faydalı bir araçtır. Örneğin biyoloji filozofu Michael Ruse, bu kitabı "birinci sınıf bir kitap" olarak tanımlamış, direkt olarak lisans eğitiminde ders kitabı olarak kullanılmaya uygun bir kitap olduğunu belirtmiştir.

Tüm Reklamları Kapat

Ayrıca Futuyma, 2013 yılından beri Ulusal Bilim Eğitimi Merkezi Danışma Kurulu'nda yer almaktadır.

Son olarak Douglas Futuyma, eşcinsel olduğunu açıklamıştır. Başlangıçta, LGBT bir birey olmasından ötürü kariyerinde herhangi bir olumsuzluk deneyimlememiş olduğuna şaşırdığını, LGBT olan akademisyenlerin görünürlüğünün eşcinsel haklarında ilerleme için önemli olduğunu belirtmiştir. 1984 yılında eşcinselliğin genetik olabileceğine dair mevcut kanıtları eleştiren bilimsel bir makalenin yazarlarından da biri olmuştur.

Kitabın Organizasyonu

Evrimi öğrenmek isteyen herkesin mutlaka okuması gereken bir ders kitabı olan Evrim, toplamda 23 bölüme ve yüzlerce alt bölüme ayrılmış bir eser. Kitabın Türkçe çevirisi de 2022'in eylül ayı itibariyle 3. baskıyı temel almaktadır (bundan önce yaygın olarak 1. baskısı satıştaydı). Zaman içinde ve sürümler geçtikçe kitabın içeriği kademeli bir şekilde evrimleşebileceği için, elinizdeki kitapta belli başlı farklar görmeniz mümkün.

Kitap Hakkında

• Künye: Douglas J. Futuyma, Bölüm 20: Scott V. Edwards, Bölüm 21: John R. True (Çeviri Editörü: Ergi Deniz Özsoy, çevirmenlerin tam listesi yukarıdaki görsellerde bulunabilir)
  • Kitabevi: Sinmauer Associates, Inc. (İngilizce), Palme (Türkçe)
  • İlk Baskı Yılı: 2013 (İngilizce), 2023 (Türkçe)

Kitabın 23 bölümü, sırasıyla şöyle:

1. Evrimsel Biyoloji
  22. Makroevrim: Tür Seviyesinin Üzerindeki Evrim
  23. Evrimci Bilim, Yaratılışçılık ve Toplum
Futuyma Evrim İçindekiler Listesi
Futuyma Evrim İçindekiler Listesi ve Çeviri Kurulu

Anlatım dili, her seviyeden insanın anlayabileceği kadar basit; ama elbette, bölümler ilerledikçe (veya bir ünite altındaki daha ileri konulara geldikçe), önceki ünitelerde verilen bilgilerin tam olarak anlaşılmış olması gerekiyor. Evrimi öğrenmek isteyen herkese bu eseri önemle tavsiye ediyoruz.

Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/04/2024 13:58:36 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/12490

Ç. M. Bakırcı. Futuyma - Evrim: Evrimsel Biyolojiye Giriş Yapmak İsteyenler İçin Eşsiz Bir Ders Kitabı!. (23 Eylül 2022). Alındığı Tarih: 26 Nisan 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/12490
Bakırcı, Ç. M. (2022, September 23). Futuyma - Evrim: Evrimsel Biyolojiye Giriş Yapmak İsteyenler İçin Eşsiz Bir Ders Kitabı!. Evrim Ağacı. Retrieved April 26, 2024. from https://evrimagaci.org/s/12490
Ç. M. Bakırcı. “Futuyma - Evrim: Evrimsel Biyolojiye Giriş Yapmak İsteyenler İçin Eşsiz Bir Ders Kitabı!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 23 Sep. 2022, https://evrimagaci.org/s/12490.
Bakırcı, Çağrı Mert. “Futuyma - Evrim: Evrimsel Biyolojiye Giriş Yapmak İsteyenler İçin Eşsiz Bir Ders Kitabı!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, September 23, 2022. https://evrimagaci.org/s/12490.