Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Evrimsel Sürece Hükmetmek, Hawaii İspinozları'nı Kuş Sıtmasına Karşı Koruyabilir!

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Birleşik Devletler Jeolojik Araştırmalar Birimi Biyolojik Kaynaklar Kısmı'nda görev alan Dr. Carter T. Atkinson ve arkadaşları, Hawaii'ye özgü Hawaii İspinozları (Drepanidinae ailesi) üzerinde barınan kuş sıtmasına neden olan protista (Plasmodium relictum) ve taşıyıcısı olan sivrisinekleri (Culex quinquefasciatus) kullanarak evrimsel değişimin hastalıkların anlaşılmasında gösterilebileceğine yönelik araştırmalar yapmaktadırlar.

Kuş sıtması, bu ailedeki birçok türün yok olmasına sebep olan ölümcül bir patojendir. Hayatta kalmayı başaran az sayıda Hawaii İspinozu da, yok olma tehdidiyle mücadele etmektedir.

Araştırmacılar, evrimsel süreci hızlandırarak, bu kuşları kurtarabilmeyi hedeflemektedirler; çünkü ilaç üretimi yeterli olamamakta ve çok hızlı evrimleşen protistaların hızına yetişecek ilaçlar üretilememektedir.

Araştırmacılar, bunun için doğadan yakaladıkları Hawaii Amakihi (Hemignathus viren) türü kuşların genlerini analiz etmekte ve sadece sıtmaya en dirençli olanların laboratuvar koşullarında çiftleşmesini sağlamaktadırlar. Yani evrimin en hızlı ve en güçlü mekanizmalarından biri olan Yapay Seçilim ile, türü değiştirmeyi ve geliştirmeyi hedeflemektedirler.

Yapay Seçilim ile türlerin evrimleşebileceği güvercinler, köpekler, yengeçler, kediler, kuşlar, karıncalar, mantarlar ve daha nice türde gösterilmiştir. Şimdi de, bu güçlü evrim mekanizması, türlerin başarısını sağlamak amacıyla kullanılacak ve doğaya, evrim sayesinde insan tarafından yaratılan, bu hastalığa dirençli bireyler salınacak ve çoğalmaları hedeflenecektir.

• C. T. Atkinson, et al. (2013). Experimental Evidence For Evolved Tolerance To Avian Malaria In A Wild Population Of Low Elevation Hawai'i 'Amakihi (Hemignathus Virens). Ecohealth, sf: 366-375. | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/11/2020 09:14:58 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1092

“Düşünmek, kimsenin vergilendiremeyeceği tek şeydir.”
Charles F. Kettering