Gece Modu

Bu yazı, New Scientist isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Erkek tavus kuşlarının sesleri kulağa hoş gelmeyebilir; fakat görkemli kuyrukları, seslerinin kötü olmasını gölgede bırakmaya yeterlidir. 500'den fazla kuş türünün üzerinde yapılan araştırma bize gösteriyor ki; güzel bir dış görünüşe sahip olan kuşlar yetenekli birer şarkıcı olmadıkları gibi, en iyi vokalistler de pek göze hoş gelen kuşlar değilidir.

Cinsel seçilim, hayvanların karşı cinsi etkilemek için kullandıkları özelliklerin şekillendirildiği bir mekanizmadır ve kuşlar üremek için kullandıkları gösterişli şarkıları ve şaşaalı tüyleri ile bilinirler. Oxford Üniversitesi'nden Christopher Cooney ve ekibi hangi türlerin hangi özellikleri kullandığına dair yaptıkları bir araştırma için 518 türün kendilerine ait melodilerini topladılar ve bunları tüy renkleriyle karşılaştırdılar. Her türün dişisinin ve erkeğinin tüy renklerinin ne kadar farklı olduklarını incelediler.

Eastern meadowlark (Sturnella magna) ötüşü.
The Cornell Lab Bird Academy

Cinsiyetlerden birinin daha gösterişli tüylere sahip olduğu kuşlarda, ilgi çekici olmayan ve sıradan şarkılara sahip olma eğilimi olduğunu gözlemlediler. Erkeklerin ve dişilerin birbirlerine daha çok benzediği türlerde, erkekler daha geniş bir ses aralığında ve daha uzun şarkılar söylerler.

Kuşların evrimsel sürecinde neden bir özelliğin diğerine baskın geldiği konusu tam olarak anlaşılmış değil. Ağaçların çok sık olduğu yani fark edilme riskinin çok daha az olduğu ormanlarda yaşayan kuşlar karşı cinsi etkilemek için görünüşleri yerine seslerine daha çok güveniyor olabilirler. Fakat Cooney, yaptığı araştırmada cinsel seçilimle seçilmiş özellikler ile habitat arasında net bir bağlantı bulamadı.

Cooney ve ekibi karşı cinsi etkilemek için kullanılan özelliklerin geliştirilmesi zor olduğunu ve bu yüzden bir türün yalnızca bir özelliği geliştirmeye meyilli olduğunu düşünüyor. Bir başka olasılık ise, çekici bir özellik ortaya çıktığında bir diğer çekici özelliğin farklılaşması ekonomik olarak anlamsız olabilir. Bu da evrimsel süreçte çok önemli yeri olan evrim ekonomisi aleyhine gelişebilir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 18/09/2019 15:25:19 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7760

“Biyoloji, birbiri ardına gelen ve her biri kendisinden öncekileri değiştiren mekanizmalar üzerine kuruludur. Occam'ın Usturası fiziksel bilimlerde çok kullanışlı olsa da, biyolojide uygulamak çok tehlikeli sonuçlar doğurabilir.”
Francis Crick