Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Erkek Beyni ile Dişi Beyni Gerçekten Farklı mıdır?

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Science dergisinde yayınlanan bir makale, bugüne kadar doğru olduğunu düşündüğümüz bir konuyu tekrar sorgulamamıza neden oldu: Kadın ve erkek beyinleri gerçekten farklı mıdır?

Yapılan araştırmaya göre, Tel Aviv Üniversitesinde, Daphna Joel öncülüğündeki araştırmacılar, şu ana kadar MR ile çekilmiş beyin görüntülerini kullanarak 1400’den fazla bireyin beynindeki gri ve beyaz madde hacmini ölçerken aynı zamanda DTI yöntemi ile farklı beyin bölgeleri arasındaki bağlantısallığı inceliyorlar. Daha sonra kadınlar ve erkekler arasında birkaç yapısal değişiklik ve örtüşmeler bulup bütün bir beyin için spektrum çizgisi oluşturuyorlar. Çizginin bir ucu tamamen erkeklere özgü, diğer ucu ise kadınlara özgü olacak şekilde oluşturulan spektrumda, her bir bireyin beyin yapısı değerlendirildikten sonra puanlandırılıyor. Beyaz-gri madde ve bağlantısallık verilerine göre %23-53 arasında değişen bir oranla beyinler, erkeklere ve kadınlara özgü bölgelerin karışımdan ibaret. Tamamen erkek ya da kadın özellikleri gösteren beyinlerin oranı ise %0-8 arasında bulunacak kadar az ve nadir.

Davranış farklılıklarının sebebine gelince, Joel bunun bir mit olabileceğini düşünüyor. Hazırladıkları iki büyük veri seti ile oluşturdukları değerlendirmede bireylerin tipik bir erkek ya da kadın davranışından ziyade her iki cinsiyetin karışımı bir davranış bütünlüğüne sahip olduğu gösterilmiş.

Araştırmacılar bu bulgulardan oldukça geniş bir şekilde çıkarım yapılabileceğini söylerken, belki de bilim insanlarının çalışmalarında bu farklılıkları kullanmayabileceğini ya da sosyolojik olarak cinsiyet tanımlarımızı etkileyebileceğini belirtiyorlar.

• K. Wheeling. The Brains Of Men And Women Aren’t Really That Different, Study Finds. (10 Nisan 2020). Alındığı Tarih: 10 Nisan 2020. Alındığı Yer: Science | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/11/2020 02:27:46 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4551

“İnsan yasalarına baş kaldırabiliriz; ancak doğanın yasalarına direnemeyiz.”
Jules Verne