Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Uyku döngüsü kişiden kişiye göre değişir, kimimiz günün ilk ışığıyla uyanırken birçoğumuz içinse sabah uykusu kadar tatlı bir şey yoktur. Bu konuda yapılan bilimsel araştırmalar, bedenimizde salgılanan hormonlar gibi bazı kimyasal maddelerin bu döngüyü etkilediğini ortaya koymuştur; yani uyku döngüsü bizim için bir tercih ya da seçim değil, biyolojik bir olgudur. Her ne kadar stres, sosyal hayat, yaşlanma gibi çevresel veya ikincil etkenlerin etkisi olsa da, ne kadar ve daha da önemlisi ne zaman uyuyacağımızı belirleyen esas faktör biyolojik saatimizdir.

İlkokul çağındaki çocuklar genellikle gece 21-sabah 7 saatleri arasında 10 saatlik uykuya ihtiyaç duyarlar. Ergenlik çağındakilerde uyku zamanı biyolojik olarak iki saat kadar ileriye kayarak gece yarılarına ulaşsa da, uyku ihtiyacı pek değişmeyip hâlâ 9-10 saat olarak kalır. Okulların sabah 8-9 gibi açıldığını düşünürsek bu durum, ergenlerde giderek artan bir uyku eksikliğine yol açar. Oysa yapılan araştırmalar, uykusunu tam alan ergenlerin obezite riskinin daha az, okul başarılarının daha iyi ve yaşam kalitelerinin daha yüksek olduğunu göstermektedir.

İngiltere eğitim sistemi, bu konuda çığır açan bir ilke imza atarak 100 okulundaki 9 ve 10. sınıfların derse başlama saatini sabah 10 olarak belirledi. Daha önce tek bir okulda yapılan pilot çalışmada derslerin bir saat geç başlaması, okuldaki ergenlerin ana derslerdeki başarısını %20 kadar artırmıştı.

Benzer uygulamalar çoğalıncaya ve yaşam biçimimizi bilimsel bulgulara göre yeniden şekillendirinceye dek anne-babalar olarak ergenlere akşam saatlerinde huzurlu ve sakinleştirici bir ortam oluşturarak, düzenli spor yapmalarını ve beslenmelerini sağlayarak, gün içinde ve hafta sonlarında eksik kalan uykularını alacakları şartları hazırlayarak yardımcı olabiliriz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/11/2020 09:12:45 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4524

“Bilimin bir numaralı aracı şüpheciliktir. Şüpheciliği ışığı, sorgusuz inancı yok eder.”
Mike Huben