Evrim Ağacı

Diş Taşı Analizleri, Üst Paleolitik İnsanlarının da Mantar Yediğini Gösteriyor!

Tavsiye Makale

Bu yazı, Phys.org isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

18,000 ila 12,000 yılları öncesindeki Avrupa'daki Üst Paleolitik Dönem Magdalenian Evresi sürecinde, insanların beslenme alışkanlıkları çok az bilinmekte. Bunun özellikle nedeni, bitki kaynaklı besinler gibi besin kaynaklarının çok az iz bırakması nedeniyle takip edilememesidir.

Almanya'nın Liepzig şehrindeki Max Planck Evrimsel Antropoloji Enstitüsü'nden Robert Power önderliğinde uluslarası araştırma ekibi, Cantabria, İspanya'daki El Miron Mağarasında bulunan Magdalenian bireylerin diş taşı analizlerinden bu dönemdeki beslenme biçimlerini tespit ettiler. Araştırıcılar, Üst Paleolitik Dönem'de yaşamış olan bireylerin diğer besin kaynaklarının yanı sıra, bitkisel besinler ve mantar ile beslendiğini buldular.

Magdalenian Evresi'nin özellikle Kuzeybatı Avrupa'da ren geyiği avcılığıyla özdeşleştirilmesine rağmen İber Yarımadası'nda durum daha farklı görünüyor. Diğer kanıtlar, et tüketiminin neredeyse tamamının alageyik ve dağ keçisi olduğu saptadı, fakat şimdiye kadar bu besinlerle birlikte diyeti oluşturan bitkisel besinler gibi diğer yiyecekler belirlenememişti.

Max Planck Hominin Beslenme Biçimi Ekolojisinde Bitkisel Besinler Üzerine Araştırma Grubu'ndan doktora adayı Robert Power ve meslektaşları, Cantabria, İspanya'daki El Miron Mağarası'nda bulunan Magdalenian bireylerinin diş taşı örneklerini topladılar.

Enerji-dağıtıcı X-ray spektroskopili elektron mikroskopu taramalarını kullanarak, diş taşı üzerinden alınan mikro kalıntıların çeşitliliğini tespit ettiler. Bunlar, Magdalenian diyetinin, bitkisel, mantar içeren, hayvansal ve mineral kaynaklarını içerdiğini gösterdi. Robert Power şöyle diyor:

Bu tip mikro kalıntılar, El Sidron'daki bireylerin farklı bölgelerden çeşitli bitkilerle beslendiğini diğer bir besin kaynağının da büyük olasılıkla çörek mantarı olduğunu göstermiştir.

Arkeologlar, mantarın erken dönemlerde kullanımı konusunda neredeyse hiç bir şey bilmiyorlar. Mantar kullanımı tarih öncesi dönemler açısından çok az bilinse de, etnograflar yakın dönemlerdeki avcı-toplayıcıların mantarı sıklıkla, yemek için, baharat olarak ve tıbbi amaçlarla kullanıyor olduklarını gözlemişlerdir.

İtalya'da bulunan Kalkolitik Dönem'de yaşamış olan Buzadam "Ötzi"'nin bir kaç çeşit mantarı vücudunda barındırığı daha önce gözlenmişti. Robert Power şöyle diyor:

El Miron Mağarası'ndaki bu buluntular, insanların mantar kullandığı konusundaki en erken göstergelerdir, şimdiye kadar Paleolitik Dönem'de buna dair kanıt elde edilememişti.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/05/2020 15:14:24 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7015

Evrim Ağacı

“İlk başta imkansız gözüken nice geometrik teoremin isabetliliği zamanla ispatlanmıştır.”
Archimedes