Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Henüz dinozorlar Dünya'ya hükmetmeye başlamadan önce timsah benzeri dev sürüngenler besin zincirinin tepelerindeydi (apeks predator). Triyasik Dönem'in yırtıcılar genelde 3-4 metrelik Phytosaur ve Postosuchus gibi timsah-benzeri sürüngenlerdi. Bunlara ek olarak Kuzey Amerika'da 3 metrelik Carnufex carolinensis adında yeni bir tür keşfedildi. İsminin anlamı "Karolina Kasabı"dır. Bu ismin verilmesinin sebebi Kuzey Karolina'da keşfedilmesi ve kafatası morfolojisinin bıçak benzeri olmasından geliyor. Diğer timsah-benzeri sürüngen ataların aksine Carnuferix arka bacakları üzerinde yürüyebiliyordu. Kafatasının anatomisine bakıldığında çoğunlukla zırhlı kertenkeleleri, erken theropodları ve küçük memelileri avladığı görülüyor. Keşfedilen türün daha gelişimini tamamlamadığı düşünülüyor, bu yüzden tahmin edildiğinden daha da büyük olabileceği düşünülüyor.

Kuzey Karolina Üniversitesi'ndeki ve Kuzey Karolina Doğa Bilimleri Müzesi'ndeki paleontologlar Chatham kentiden bulunan fosil parçalarını (kafatası, omurga ve ön uzuv) birleştirmeyi başardılar. Çünkü fosil parçalar halindeydi ve nasıl göründüğünü anlamak oldukça güçtü. Bilgisayar taramasındaki son teknolojileri kullanarak sanal ortamda üç boyutlu bir görüntüsünü elde ettiler. Analizler sonucu fosilin Geç Triyasik (Karnian) dönemine ait olduğu ve yaklaşık 231 milyon yaşında olduğunu anladılar. O dönemde Kuzey Karolina nemli ve sıcak bir iklime sahipti. Aynı zamanda Karolina, Pangea süper-kıtasından daha yeni yeni ayrılmaya başlıyordu. Paleontoloji ve Jeoloji Müzesi Ana Bilim Dalı Başkanı Lindsay Zanno şu sözleri söyledi:

''Bu dönemdeki fosiller inanılmaz derecede önemlidir. Çünkü bu dönemde günümüz timsahlar ve kuşların ataları olan Crocodylomorphlar ve Theropodlar adlı iki büyük alt takımın yeni yeni türleşmeye başladığı dönemdir.''

Ayrıca Lindsay Zanno, Carnufex'in sadece en yaşlı ve en büyük crocodylomorphlardan (timsah benzerlerinden) olduğunu anlamamızda değil aynı zamanda günümüz timsahların en yakın atalarından olduğunu ve Triyasik dönemindeki yırtıcı çeşitliliğini anlamamızda büyük önem sahibi olduğunu açıkladı. Çünkü o dönemdeki yırtıcıların çeşitliliği hakkında fazla bilgimiz yok. Theropodların vücut büyüklükleri artmaya başladıkça crocodylomorphlar bir nevi tilki veya çakal rolünü üstlenmeye başlayacak. Kuzey Karolina Üniversitesi'nden lisansüstü araştırmacı ve yardımcı yazar olan Susan Drymala şunları belirtti:

''Theropod dinozorlar irileşmeye başlayınca, modern timsahların ataları ufak ve hızlı bedenleri, uzun bacaklarıyla günümüz tilki veya çakallarının üstlendiği rolleri üstlendi. Eğer bu canlıları hayal etmek istiyorsanız sadece günümüz tilkilerini, kıl yerine timsah derileri ile hayal edin.''

Erken crocodylomorphlar, yırtıcı dinozorların yükselmesindeki çeşitlilikte büyük rol sahibiler. Triyasik döneminin sonlarına doğru sadece küçük hacimli crocodylomorphlar ve theropodlar uyum sağlamayı başaracak. Ardından gelen 135 milyon yıl boyunca yırtıcı dinozorlar besin zincirinin tepesinde hüküm sürdürecek.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 29/02/2020 17:11:22 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3411

“Bir fikri kabul etmeksizin o fikir üzerine kafa yorabilmek eğitimli bir aklın işaretidir.”