Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Dilin Mikroskobik Görüntüsü: Tat Tomurcukları Nedir, Nasıl Gözükür? Nasıl Tat Alıyoruz? Flickr
 MahmutTaş Görsel Çevirmeni Mahmut Taş
1 dakika
12,785 Okunma Sayısı
Notlarım

Dilimizdeki tat algılayıcı bölgelere neden "tat tomurcukları" dendiğini hiç düşündünüz mü? Çünkü mikroskop altında bakıldığında, gerçekten de tomurcuk gibi gözükmektedirler!

Tat Tomurcukları

Her insanda ortalama 2000-8000 adet bulunan bu tomurcukların içerisinde tat reseptörleri (alıcıları) bulunur.

Bu tomurcuklar sadece dilimizde değil, damağımızda, yutağın üst kısımlarında, yanaklarımızda, küçük dilimizde de bulunur. Bu tomurcukların 5 temel tadı algıladığı tespit edilmiştir: tatlı, ekşi, acı, tuzlu ve umami. Bu 5 tanesinin farklı miktarlardaki ve şiddetlerdeki kombinasyonları, bizlerin "tat" olarak bildiği hissi oluşturmaktadır.

Bir lokmayı ağzınızda çiğnerken, dişleriniz o yiyeceği mekanik olarak, salyanız ise kimyasal olarak parçalar. Salya içerisinde çözünen ufak parçalar, tat tomurcukları içerisindeki porlardan (açıklıklardan) içeri girer. Bu parçalar (ki bunlar basitçe kimyasallardır) tat reseptörlerine bağlanır. Bu reseptörler, onların bağlı oldukları sinirlerde elektrokimyasal atımlara neden olur. Bunlar beyne ulaştığı anda "tat" olarak algılanır.

Yeri gelmişken, şu konu da vurgulanmalı: Spesifik tatları algılayan tomurcukların dilin sadece belli bölgelerinde bulup, diğer bölgelerinde bulunmadığı iddiası uydurmadır (mittir). Dilin belli bölgeleri belirli tatlara daha duyarlı olsa da, her reseptör tipini dilin her bölgesinde bulmak mümkündür.

Visually

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 04/03/2021 01:08:04 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3657

Plüton
Notlarım

“Her şeyi biliyormuşuz gibi davranmak, oralarda bir yerlerde gerçekten neler olduğunu keşfetmemizin yolunu kapatmaktadır.”