Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Diken kelebeği (Vanessa cardui)

Sinan Ceylan

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Diken kelebeği
  • Bilimsel Adı Vanessa cardui
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Diken kelebeği
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Painted Lady

Diken kelebeğini (Vanessa cardui), haziran sonlarında, Yunanistan'ın Thassos Adasında gözlemledik.

Diken kelebeği, kökeni Kuzey Afrika'ya dayanan göçmen bir kelebek türüdür. Erişkin bir erkek diken kelebeği, 58-70 mm arasında kanat açıklığı sahip olabilirken, dişi diken kelebeğinin kanat açıklığı 62-74 mm'yi bulabilir.

Sinan Ceylan

Diken kelebeği, dünya çapında 6000'den fazla türü kapsayan, aynı zamanda en büyük kelebek ailesi olan fırçaayaklılar (Nymphalidae) ailesinin, Vanessa cinsine ait bir türdür.

Kuzey yarımkürenin tamamı, Afrika, Avustralya kıtaları ile küresel olarak en yaygın dağılış gösteren göçmen kelebek türlerindendir. Türkiye'nin tüm illerinde görülebilir. Kışları sıcak olan güney illerinde tüm mevsimlerde uçtukları görülebilmektedir. Mart ve Kasım ayları arasında 3 veya 4 kuşak üreyebilirler. Hemen her habitatta barınabilir fakat ne yazık ki, göç etmezse kışı atlatamazlar.

Sinan Ceylan

Kitleler halinde göç ederler ve bazen aynı yöne doğru 20-30 dakika hiç durmadan uçtukları gözlemlenmiştir. Yumurtalarını tek tek ve farklı yerlere bırakırlar.

Haziran ayında Hayıt çiçeklerini adeta istila ederler. Devedikeni, hatmi çiçeği, ebegümeci, ısırgan ve boğa dikeni gibi yabani bitkiler ile beslenirler. Bu kelebek türünün mevcut tarımsal yapımıza herhangi bir zararı yoktur.

Halk arasında "boyalı güzel" olarak da bilinmektedir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/11/2020 16:05:35 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7917

“Bilim insanı adayı olan bu çocuklar hiçbir zaman kendilerine öğretilenleri sorgusuz sualsiz ezberlemezler ve doğruluğuna kayıtsız şartsız inanmazlar çünkü biz bile öğrettiğimiz şeylerin doğruluğundan şüphe etmekteyiz.”
Cahit Arf